Ungdom och kultur ger driv

Inspiration En plantskola för unga talanger. Men också en effektiv affärspartner där företagskulturen har en central roll, men sedan en tid också en del i ett större nätverk av företag. Effekten är att konsultföretaget Cupole växer snabbt.

Ungdom och kultur ger driv
Att skapa en god kultur ger god lönsamhet, enligt Jakob Birgersson som är vd på Cupole. Foto: Peter Knutson.

Att det handlar om ett lönsamt och attraktivt företag är något som besökaren hos Cupole snabbt får en känsla av, eller snarare ska få en känsla av. Adressen långt ner mot vattnet på Birger Jarlsgatan talar om inte annat sitt tydliga språk, liksom känslan av ungdomlig entusiasm då väldigt många av medarbetarna känns sprungna direkt ut från något universitet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– I vår typ av konsultbransch så är personalomsättningen alltid ganska hög då talangerna börjar sin karriär hos oss. Varje år rekryterar vi in tio nya medarbetare, mestadels från Handelshögskolan, KTH eller Linköpings universitet, berättar vd Jakob Birgersson. Vi brukar ha 350 till 500 sökande till tjänsterna. Men antalet är egentligen inte så intressant. Istället tittar vi på andelen sökande från de utbildningar vi inriktar oss mot och där har vi en stor majoritet.

Ett coachande ledarskap är viktigt för Jakob Birgersson. Här med konsulterna Alexander Schultz och Johanna Lundin. Foto: Peter Knuson.
Ett coachande ledarskap är viktigt för Jakob Birgersson. Här med konsulterna Alexander Schultz och Johanna Lundin. Foto: Peter Knuson. Ett coachande ledarskap är viktigt för Jakob Birgersson. Här med konsulterna Alexander Schultz och Johanna Lundin. Foto: Peter Knuson.

Vi träffas i en del av kontoret som ger en känsla av vardagsrum med djupa fåtöljer och Jakob Birgersson sticker inte under stol med att det är ett medvetet val av inredning då det ofta blir långa arbetsdagar för medarbetarna. Hit kommer man i början i karriären för att sedan komma in och upp i någon större organisation eller större företag.

Växande verksamhet

Idag har företaget ett 50-tal medarbetare som jobbar inom tre olika affärsområden mot det högre ledarskapet i större organisationer: större företagsköp där kunderna behöver få en faktagrund, så kallad due dilligense, rådgivning kring olika projekt där man hjälper till att planera och genomföra dem samt slutligen hjälp till företag med att se över kostnader och strukturer så att de kan driva sin verksamhet effektivare.

Finns det då inte en utmaning med så många unga medarbetare med tanke på uppdragens komplexitet?

– Vi rekryterar individer med förmåga att räkna och analysera och bygger sedan vidare deras förmågor, konstaterar Jakob Birgersson, som själv också arbetar aktivt som seniorkonsult för att vara nära verksamheten och som delegerat bort en del av sina vd-uppgifter

Företaget växer snabbt och omsätter för närvarande cirka 120 miljoner kronor och har också stärkt sin position sedan en tid då det ingår i en företagsgrupp med åtta systerföretag med beteckningen ARC. Tanken här är att ge en bredd i olika kompetenser inom inte minst digitala områden som alla kan dra nytta av. De har också klarat av pandemin bra.

– Vi har trygga relationer med våra kunder och efter att vi initialt fått bromsa så var det många av kunderna som ville utöka sina affärer, berättar Jakob Birgerson. Vi har även kunnat teckna nya affärer.

Brinner för kultur

Han har varit vd i tre år nu och på frågan vad han ser som sina viktigaste framgångsfaktorer så lyfter han fram ledarskap och kultur. Han förespråkar en så platt organisation som möjligt och menar att man aldrig kan diktera saker för medarbetarna utan bara ge dem rätt förutsättningar. Och någon detaljerad personalhandbok verkar han inte vara någon vän av.

– I mitt synsätt är det farligt med för många policys och regler, konstaterar Jakob Birgersson. Det viktiga är de värderingar som gäller.

I stället betonar han vikten att få in medarbetare som passar in i kulturen. Här arbetar de med personlighetstester för att få in personligheter med rätt blandning av exempelvis extrovert och introvert. Man ska också kunna röra sig obehindrat i olika miljöer och både kunna prata med de i en företagsledning, men också med personalen på fabriksgolvet. Efter en första gallring med tester är det sedan personliga samtal som gäller.

En annan utmaning är att de anställda ofta omgrupperas eftersom projekt avlöser varandra och man ofta arbetar kring dem i grupper om två till fem personer. På grund av detta har man valt att lägga fokus på självledarskap och att medarbetarna ska lära känna sig själva. En viktig del är att nya medarbetare får delta i omfattande och utmanande gruppövningar utanför kontoret under någon av de första veckorna.

– Vi vill att de ska komma utanför sina komfortzoner och få en känsla av att de inte vet och att de tillsammans kan hantera en sådan situation, säger han. De måste kunna utvecklas då något är obekant.

Distribuerat ledarskap

På Cupole jobbar man inte med linjechefer, även om det naturligtvis måste finnas vissa ramar och beslutsvägar. Det är utvecklingsområdet som står i centrum för medarbetarna och de mer seniora konsulterna, liksom han själv, intar här rollen av mentorer. Med andra ord handlar det om ett distribuerat ledarskap.

– Min närvaro är också jätteviktig på företaget, säger Jakob Birgersson. Jag måste känna in och se hur alla mår och möta alla så ofta jag kan.

Cupole bygger också sin personalpolitik på tre grundpelare. Den första är ”Hjärta och hjärna” som innebär att konsulterna ska vara duktiga problemlösare men att de också ska ha intresse för människor och organisationer. Den andra pelaren är ”Fakta och tro på framtiden” och den handlar om att se på historien med öppet sinne och bejaka förändring. Den tredje är ”Generalister i ett expertnätverk” och innebär att man tar hjälp när det behövs av experter ur det egna företagsnätverket i ARC som ju är åtta företag med totalt 750 anställa med bred expertkompetens inte minst inom digitaliserade tjänster.

– En liknelse skulle kunna vara ett fiskstim där alla simmar åt rätt håll trots att det kanske inte finns en tydlig ledare, jämför Jakob Birgersson. Om jag raljerar lite så skulle jag här kunna säga att vi i branschen är ganska likvärdiga vad gäller de tjänster vi erbjuder, däremot tycker jag vi på Cupole är bättre när det gäller hur vi arbetar med vår kultur.

Fakta Jakob Birgersson

  • Ålder: 42.
  • Bor: Bromma.
  • Familj: Fru, ett barn och en hund av rasen labrador.
  • Intressen: Matlagning och vin.
  • Roligast med jobbet: De fantastiska medarbetarna som jag möter varje dag.

Fakta Cupole

  • Grundat 2010.
  • Finns på en ort: Stockholm.
  • Har cirka 50 anställda, i koncernen jobbar 750 medarbetare.

Jakob Birgerssons största utmaningar som vd

  • Att hitta en balans mellan familj och jobb.
  • Har svårt att inte ta på mig mer än jag hinner.
  • Att våga växa utan att kulturen förändras för mycket.

Det är Jakob Birgersson är mest nöjd med som vd

  • Att mina medarbetare vill ha kvar mig som vd.
  • Att vi vuxit så mycket sedan jag blev vd.
  • Att man känner stort förtroende för oss på Cupole.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.