Aukar Abdi och Gabriel Ramsey konstaterar att det saknas information om hur ledarskap formas och ledarskapets roll inom kreativt intensiva industrier. Stor del av tidigare forskning fokuserar på länder som USA och Japan, men inte Sverige. Eftersom det finns många olika typer av dataspelsföretag är det enligt studenterna viktigt att förstå den egna organisationen och vara öppen för att plocka aspekter från olika ledarskapsteorier.
Studie om ledarskapet i kreativt intensiva industrier
Ledarskap
I en kandidatuppsats vid Södertörns Högskola har Aukar Abdi Mohamed och Gabriel Ramsey studerat hur ledarskapet fungerar i den kreativa processen hos små dataspelsföretag. Deras slutsats är att man i varje företag måste skräddarsy ett ledarskapsperspektiv som passar organisationens kontext.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
De har sett att små dataspelsföretag ofta följer en dynamisk kreativ process utan en bestämd struktur. I intervjuerna som de gjort framkom att idégenereringen sker kontinuerligt under informella former i dataspelsföretagen och att det ofta finns ett lager av idéer som inväntar användning. Det innebär att arbetsgruppen kan hoppa över idégenereringsfasen och direkt börja produktutvecklingen av nästa dataspel.
Resultaten visade också att små dataspelsföretag ofta är ekonomiskt pressade och därför inte har råd att ta uppehåll efter ett dataspels implementering utan måste i snabb takt fortsätta med nästa projekt. Beroende på arbetsbördan har vissa företag möjligheten att initiera nästa projekt innan det aktuella projektet avslutats.
Dataspelstillverkning består av tre huvudsakliga områden; speldesign, grafik och programmering. Intervjupersonerna menade att det sällan är en person som är bäst på respektive område vilket innebär att arbetsgrupperna ofta består av flera specialister. Det får enligt studenterna konsekvenser för ledarskapet. Utmaningen ligger i att flera personer agerar ledare inom olika områden och att de är beroende av varandra. Auktoriteternas kompetens och expertis måste därför kombineras vid beslut som berör flera delar av produktionen. Detta utgör ett exempel på delat ledarskap och organisationer med dessa egenskaper har ofta platt struktur och demokratiskt ledarskap.
Studien visar att den platta organisationsstrukturen gör det lätt för ledare att vara öppna med medarbetare och applicera sina egna värderingar i organisationen. I denna typ av organisation behöver ledarna skapa en miljö där kreativitet frodas. Karaktäristiskt för en kreativ miljö är också vikten av att de anställda får möjligheten att tänka fritt och lösa arbetsuppgifter självständigt. Dock brukar behovet av struktur öka utefter projektets gång och då konstaterar studenterna att det kan det vara nödvändigt med en auktoritär ledare med överblick över hela processen som vet vad som är realistiskt och som fattar det slutgiltiga besluten. I intervjuerna framhölls betydelsen av att det behövs en flexibilitet mellan de olika ledarskapsperspektiven så att de fungerar i samspel med aktuella utmaningar.