Jim Andersén är professor i hållbar utveckling med inriktning mot industriell omvandling vid Högskolan Väst. Han är aktuell med forskningsartikeln Commitment capital: Bridging the gap between organizational commitment and human capital resources som nyligen publicerades i den internationellt topprankade journalen Human Resource Management.
Studie: Engagerade medarbetare avgörande för företags lönsamhet
Medarbetare Kan medarbetares delaktighet och engagemang stärka ett företags konkurrenskraft? Denna fråga ställs i en ny forskningsartikel från Högskolan Väst. Och svaret är: Ja, på många olika sätt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
I forskningsartikeln studeras företaget Nolans, som utmärkt sig genom en extremt hög lönsamhet under många år. Anledningen? Enligt forskningsstudien har lönsamheten uppnåtts genom att ha lojala och dedikerade medarbetare. Företaget har ett så kallat ”commitment capital”, ett begrepp som lanseras i studien. Till skillnad från ”humankapital” skapas kapitalet i relation mellan organisation och individ. ”Commitment” är något som utvecklas över tid – från den inledande relationen till den fördjupade och vidare till den mest utvecklade formen, som bäst beskrivs som ett starkt kollektiv där den gemensamma framgången är viktigare än den individuella.
KORTFATTAT
3 insikter från studien
- Investera i attraktiva arbetsvillkor. För att attrahera de bästa talangerna måste företag erbjuda mer än bara en bra lön. Företag som investerar tid och resurser i att skapa en god arbetsmiljö och en sund kultur har lättare att locka och behålla skickliga anställda.
- Bygg en kultur som präglas av stöd och lärande. Sociala aktiviteter och gemensamma erfarenheter kan stärka bandet mellan kollegor. När anställda upplever ett genuint engagemang från företagsledningen så känner de sig delaktiga och blir mer benägna att ta ansvar för både sitt eget och sina kollegors lärande, vilket förbättrar företagets kompetens.
- Var beredd att göra uppoffringar. Att bygga en kultur av extrem lojalitet kräver uppoffringar även från företaget, såsom att ha en enhetlig lönestruktur och system för vinstdelning. Detta innebär en kostnad på kort sikt, men det skapar en stark känsla av gemenskap som kan leda till långsiktiga fördelar.
Enligt Jim Andersén finns det en del etablerade verktyg för att öka medarbetares engagemang, men också en stor förbättringspotential.
– Enbart prat och policydokument är sällan en framkomlig väg för att uppnå riktigt engagerade medarbetare. En förutsättning för att medarbetare ska bli extremt engagerade är att ägare och företagsledare föregår med gott exempel och själva gör reella uppoffringar. Detta bör komma i uttryck såväl genom en genuin omsorg om medarbetare som rent ekonomiskt genom exempelvis bonussystem och sociala aktiviteter.
Win-win leder till positiv spiral
I åratal har Nolans ledning statistikfört engagemanget bland sina anställda. 2007 var snittiden för anställningar 14 år på Nolans, och snittiden har inte förändrats särskilt mycket sedan dess.
Genom åren har ledningen varit ihärdig med sociala aktiviteter såsom fiskeresor, julmiddagar, bowlingkvällar och sponsrade hockeyturer, som ett sätt att dela vinsten med sina anställda. Anställdas lojalitet kombinerat med ägarnas inställning till anställda beskrivs ha skapat en positiv spiral som lett till ökad lönsamhet.
”Jag har aldrig hört talas om ett annat företag med så många förmåner. De anställda är väl medvetna om sina förmåner, och därför slutar så få. Det finns ingen anledning att gå! Och allt detta går tillbaka till grundarna. De har alltid brytt sig om sina anställda. Det är viktigt för dem att anställda mår bra”, berättar en smed som arbetat på Nolans i över 30 år.
En annan sak som utmärker Nolans är att alla anställda får samma lön och förmåner oavsett hur länge man arbetat för företaget.
– Detta är ett utmärkt exempel på den typ av ”win-win”-förhållande som intresserar mig. Tidigare forskning har visserligen adresserat metoder för hur organisationer kan arbeta för att få mer engagerade och dedikerade medarbetare, men vår studie fokuserar på att påvisa nyttan med detta genom att identifiera hur medarbetares engagemang påverkar företags lönsamhet, säger Jim Andersén.
Läs hela artikeln här.