Ett vanligt kännetecken för personer som lider av vd-sjukan är att de ser på sig själva som fullkomliga, enligt psykologiforskaren Carol S Dweck. Ofta har de bilden av sig själva som lyckade, framgångsrika och särskilt begåvade, en bild som stämmer dåligt överens med omgivningens bild.
Vidare omger sig ofta personer som lider av den så kallade vd-sjukan med ja-sägare vilket kommer av att medarbetarna inte orkar eller vågar göra motstånd. Detta leder till att kloka och genomarbetade beslut inte kan fattas då bara en person, det vill säga vd:n, yttrar sin åsikt.
Så motarbetar du vd-sjukan:
1. Efterfråga den brutala sanningen
Be om återkoppling från dina medarbetare. Hur uppfattar de dig? Be dem vara ärliga, men var beredd på att sanningen kan vara svår och smärtsam.
2. Förbättra kommunikationen
Be om ökad ärlighet i kommunikationen med dina medarbetare. Och mena det! Fråga ”vad kan jag göra mer av?” och ”vad bör jag göra mindre av?”. Lyssna på svaren och ta dem till dig.
3. Hantera dina reaktioner
Om du lider av vd-sjukan så kommer en ökad ärlighet mellan dig och dina anställda inte att vara bekväm. Men se till att hantera det. Reagera inte med ilska och försvar när dina medarbetare är ärliga. Att få utbrott, sucka eller himla med ögonen är inte okej, var diplomatisk i stället och tacka för medarbetarnas synpunkter.