Så säljer du ditt företag

Ägarskap Funderar du på att sälja ditt företag? Företagsmäklaren Anders Bley beskriver gången från tanke till färdig affär.

Så säljer du ditt företag
Funderar du på att sälja företaget? Så går det till. Foto: Adobe Stock

1. Börja med att fatta ett tydligt beslut.

Många företagare är sugna på att sondera marknaden och se vad deras livsverk är värt. Men det behövs fler incitament än bara pengar för att en säljprocess ska bli bra för alla inblandade i denna typ av stor affär.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

2. Mäklare eller inte mäklare?

När beslutet är fattat börjar resan – och den är lång! Räkna med i snitt 8–10 månader från beslut till färdig affär. Många väljer i detta läge att koppla in en mäklare eller rådgivare. Fördelen med det är att du som ägare och vd kan fortsätta fokusera på att bygga värde i ditt bolag, i stället för att lägga fokus på säljprocessen. Men oavsett om du väljer att sälja själv eller anlita mäklare ska nästföljande steg utföras.

3. Förbered företaget för försäljning.

Skapa ordning och reda i bolaget. Dokumentation och certifieringar ska finnas på plats. Förbered gärna redan i detta skede för ”due diligence”-fasen (se punkt 6). Sätt även upp en fungerande styrelse om en sådan inte redan finns på plats. Detta signalerar att bolaget är välorganiserat för potentiella köpare.

Anders Bley är auktoriserad företagsmäklare och partner på Exitpartner, samt styrelseledamot i SFR, Sveriges Företagsmäklares Riksförbund.

Rensa också ut eventuella kostnader som inte är förknippade med bolaget. Kanske har bolaget växt och ändrat inriktning under årens lopp. Då kan det finnas kvar kostnader och inventarier som inte längre används i den nuvarande verksamheten. Genom att städa bort sådant får bolaget ett bättre resultat och ett högre värde för den som ska köpa.

4. Börja planera din exit.

Vad kan du göra för att bolaget ska fortsätta tuffa på och leverera samma resultat när du stiger av och det kommer in en ny ägare? Kanske är det klokt att lämna vd-posten i förtid, och ta in en ny vd som riggar organisationen för ett ägarbyte. Samtidigt är detta ett känsligt läge i processen – om du är nära förknippad med bolaget och dess framgångar kan det skapa oro bland personal, kunder och leverantörer om det kommer ut att du planerar att sälja. Tänk igenom vad som är bäst i just ditt läge.

Var också beredd på att nästa ägare kan ha egna planer för vd-posten. Köparen vill kanske inte överta en vd utan gå in i vd-rollen själv. En riskkapitalist vill kanske sätta in en egen vd, och ett företag som köper upp andra bolag vill kanske inordna företaget i sin egen organisation.

5. Värdera bolaget och kontakta tänkbara köpare.

Om du anlitar en företagsmäklare så projektleder mäklaren denna process. Ni gör värderingen tillsammans, och mäklaren tar fram en så kallad IM (Information Memorandum): en utförlig företagsbeskrivning som redogör för företagets styrkor och potential för en presumtiv köpare.

I det här skedet vill du kanske inte att det ska bli känt att bolaget är ute till försäljning. Mäklaren sammanfattar då företagsbeskrivningen i en kortfattad så kallad intresseväckare eller ”teaser”, så att bolaget kan marknadsföras anonymt. När man har fått ett antal kvalificerade intressenter, så kan bolagets identitet delges mot undertecknande av en sekretesshandling.

6. Förhandlingen börjar.

Med de intressenter som är kvar i processen påbörjas nu en förhandling. De får då komma in med ett indikativt bud. När bästa budgivare är utsedd så skriver man ett ”LOI” (Letter of intent – avsiktsförklaring). Med det kan köparna genomföra en företagsbesiktning, så kallad due diligence, som är en grundlig genomlysning av verksamheten och alla potentiella risker. Med hjälp av revisorer och jurister granskas allt från bokföring och skattesituation till kund- och leverantörsavtal, och den potentiella köparen gör sin bedömning av vilka resultat som kan förväntas av bolaget framöver.

7. Förhandla köpeavtalet.

Nu har du en överenskommelse med en köpare. Men än är det inte klart. Nu ska köpeavtalet förhandlas, och först när det är signerat är affären bindande för båda parter. Det formella ägandet övertas av den nya ägaren på tillträdesdagen.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.