Så använder du LinkedIn smart för att gynna företaget

LinkedIn Det finns många fördelar för en vd att använda LinkedIn. Det skapar fler affärer och högre trovärdighet. En profil på LinkedIn, når mycket mer än bara kunder. Den når även anställda, potentiella medarbetare, andra på ledningsnivå och branschkollegor.

Så använder du LinkedIn smart för att gynna företaget
Ha en tydlig strategi för hur ni ska använda LinkeIn i ert företag. Foto: Stock Adobe.

Att som vd inte vara med på Linkedin är som att fortfarande använda skrivmaskin.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Bygg relationer, visa människan bakom den torra titeln och hitta din tonalitet. Ta hjälp av de som arbetar med marknadsföring men se till att det är du som är avsändare, inte företaget. Våga ta plats och bygg ditt och företagets varumärke, tipsar Linda Björck, expert på LinkedIn och som driver företaget Smartbizz.

Linda Björck konstaterar att det finns en viss rädsla från personer i ledande befattningar att vara aktiva på LinkedIn.

– Och visst, om du helt klampar i klaveret och skriver något väldigt olämpligt så kan det få en enorm spridning eftersom det snabbt kan plockas upp av vem som helst, säger hon.

Å andra sidan har LinkedIn blivit en närvarande och kraftfull plattform som i princip är omöjlig att ignorera.

– Det är till och med så att vissa argumenterar för att sociala medier har blivit framtiden.

Saknar profilbild

Hon ser att ofta är profilerna dåligt ifyllda och ser mest ut som det är skapat en profil för att ”man ska ha en”. Vissa saknar till och med en profilbild. 

Inför ett köp googlar vi och tittar i sociala medier. Kunderna tittar på Facebook, LinkedIn och andra sociala medier där de pratar om varumärket. De frågar sitt digitala nätverk om hjälp och rekommendationer på tjänster och produkter.

– Om inte du och ditt varumärke är där, är dina konkurrenter där och knycker kanske dina affärer.

Linda Björck konstaterar att allt fler företag börjar arbeta med att få ledaren, företagets ansikte både tillgängligt och aktivt på sociala media.

Hon menar att som vd finns det stora möjligheter att driva och påverka genom att vara aktiv på LinkedIn.

– Fördelarna är många och allting börjar med att ha en komplett ifylld profil. Jämför det här med om du går på ett affärsmöte. Du skulle säkerligen inte gå dit med ostruken skjorta och hål eller fläckar på kavajen. Du vill visa ditt bästa jag – varför skulle du inte göra det också på LinkedIn?, säger Linda Björck.

Människan bakom titeln

Det handlar om att skapa ett första bra intryck. Och det handlar om att få en uppfattning om människan bakom titeln.

– Som vd ska du först och främst uppdatera hela profilen så den blir riktigt bra och proffsig. Vem är du och hur vill du andra ska uppfatta dig?

Linda Björck konstaterar att när en vd uppdaterar sin profil och blir aktiv genom att skapa och dela innehåll har denne ofta ingen plan eller en tanke på att det som görs faktiskt är en marknadsföringsaktivitet.

– LinkedIn ger en stor möjlighet att bygga ett personligt varumärke, ge hög räckvidd och hjälpa till att skapa en bättre bild av dig och ditt nuvarande företag.

Avsätt tid varje vecka

Det gäller att bestämma sig och avsätta tid varje vecka för att dela läsvärda artiklar, idéer och sina tankar.

– Kanske du till och med ska avsätta flera korta stunder varje dag för att både dela och kommentera viktiga ämnen som är kopplade till ditt varumärke, nisch och styrkor.

Hon menar att som vd ska man inte bara försöka utnyttja systemet eller bli för fokuserad på bara reklam som ska få produkter och tjänster att sälja mer.

– Öppna upp dig för din publik och ditt nätverk och dela dina övertygelser och saker du är engagerad i. Uppmuntra andra kontakter och folk i branschen som verkar ha liknande tankar och idéer, säger Linda Björck.

Företaget blir intressantare

Många vd:ar tror att vägen framåt är att dela företagsnyheter, andras artiklar eller inlägg som någon annan har skrivit. Men på LinkedIn vill man se saker som du själv har skrivit och publicerat.

– En person kan inte göra affärer med ett företag innan denne tar första steget till kontakt. När en vd har en bra LinkedIn-profil och blir mer synlig, gör denne sig själv mer mänsklig och tillgänglig, vilket bidrar till att företaget blir intressantare för kunder att närma sig till.

Fler och fler företag börjar arbeta med att få ledaren, företagets ansikte både tillgängligt och aktivt på sociala media. Både i kommunikation med kunder och befintliga respektive potentiella kontakter av olika slag.

– En komplett LinkedIn-profil kommer att förbättra relationen mellan kunder och varumärke. Det gör även att potentiella kunder upplever bättre tillgänglighet för att skapa kontakt och interagera med dig. När en kund känner att de har möjlighet att interagera med dig som vd tillåter det en mer personlig erfarenhet som skapar trovärdighet.

Linda Björck konstaterar att LinkedIn kanske inte är det första valet för marknadsförare, men statistiken talar för sig själv. Hon menar att utmaningen ligger i effektiv kommunikation.

– Du kan helt enkelt inte be en juniorperson att sätta ihop några inlägg på sociala medier. Lika lite som du kan förvänta dig att dina ledande befattningshavare ska vara mästare i skriftlig kommunikation. Varje del tar tid och erfarenhet och du måste investera i den insatsen, med en strukturerad, definierad process och metod, som hjälper dig att bygga ditt varumärke med varje inlägg och uppdatering, avslutar Linda Björck.

Fakta

4 vanliga misstag en vd gör på LinkedIn.

1. Dåligt ifylld profil

Det finns förvånansvärt många dåligt ifyllda profiler. Kort och gott – fyll i din profil och skapa ett första gott intryck.

2. Låg närvaro

En profil är skapad men det finns ingen eller en låg närvaro på LinkedIn.

3. Pratar enbart från ett opersonligt företagarperspektiv

LinkedIn är en affärsplattform, prata om dina erfarenheter och saker som gör andra nyfikna på dig som person.

4. Delar bara företagsinformation

Ok, det är enkelt att dela material om företaget eller när det ska rekryteras personal. Men det är inte det som skapar engagemang eller gör dig som person intressant att följa.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.