Familjemedlemmar blir utmärkta på vd-posten i traditionella industriverksamheter, där varumärket bygger på historik, kvalitet och förtroende. I företag där själva affärsidén går ut på att skapa nytt eller tänja gränser, som till exempel it-sektorn eller telekombranschen, är det klokare att söka en extern vd.
– Vi ser i vår forskning att familje-vd:n fokuserar mer på förvaltning och och att vårda och utveckla traditioner, medan den externt rekryterade vd:n har större fallenhet för att prioritera nytänkande och också lättare att helt enkelt bryta med traditionen, kommenterar Peter Jaskiewicz, professor vid Concordiauniversitetet.
Kultur spelar också roll
Peter Jaskiewicz har även i sin undersökning noterat starka kulturellt betingade skillnader i hur vd-rollen uppfattas.
– Att rekrytera en extern vd möter större motstånd i mer kollektivistiska kulturer som till exempel Asien, Sydamerika och södra Europa. I USA, som är en utpräglat individualistisk kultur, möter tanken på att rekrytera en vd utanför familjekretsen betydligt mindre motstånd.
– I traditionella industrier handlar det mycket om att förvalta och vårda traditioner, det gör familje-vd:n ofta alldeles ypperligt. Om en familje-vd ska lyckas i nyare, mer snabbfotade branscher med hög konkurrens och smala nischer, måste han eller hon vara beredd på att balansera familjens preferenser mot omvärldens råd och krav. Det ställer mycket höga krav på familje-vd:n, kommenterar Peter Jaskiewicz.
KÄLLA:
Jaskiewicz, P. & Luchak, A. 2013. Explaining performance differences between family firms with family and non-family CEOs: It’s the nature of the family tie that counts! Entrepreneurship Theory & Practice, Volume 37, Issue 6, November 2013