PiteEnergi rankades 2023 som en av Sveriges bästa arbetsplatser av Great Place To Work. Varje år mäter energibolaget sin arbetsplatskultur, och varje år blir resultatet bättre. En extra bonus är att det ekonomiska resultatet följer samma utveckling. Här är deras bästa tips och råd för företag som vill nå samma typ av ekonomiska framgång med hjälp av engagerade medarbetare.
Kulturen högvaluta
Med en stark och positiv arbetsplatskultur får man inte bara medarbetare som trivs, är engagerade och presterar på topp. Kulturen är också högvaluta i en bransch som slåss om de bästa medarbetarna:
– Att vi är certifierade som ett Great Place to Work hjälper oss både att behålla våra medarbetare och rekrytera nya talanger. Vi verkar i en region som expanderar, inte minst inom den gröna omställningen, och konkurrensen ökar mellan bolagen, säger Anders Ådemo, marknadschef på PiteEnergi, och fortsätter:
– Vår investering i kulturen ger oss mångfalt tillbaka i arbetsglädje och engagemang. Dessutom har vår lönsamhet ökat i takt med att vår arbetsplatskultur blivit ännu bättre.
Världens mest använda medarbetarundersökning
PiteEnergi började mäta sin arbetsplatskultur i Great Place To Works medarbetarundersökning 2017. I dag svarar 95 procent av de cirka 125 medarbetarna att ”allt sammantaget är PiteEnergi en mycket bra arbetsplats”.
– Undersökningen är ett mycket viktigt verktyg eftersom de anonyma svaren ger oss koll på vad vi gör bra och vad vi behöver utveckla, säger Linda Larsson, HR-chef.
Men vad gör de konkret för att bygga en bra kultur – och hur kom de i gång från början? I en guide från Great Place To Work sammanfattar Linda och Anders sin framgångsmetod i 10 steg. Här kan du ta del av 5 av dem.
5 framgångsfaktorer
1. Bestäm er – och ambitionsnivån
En avgörande faktor är att vår ledning prioriterar frågan: Vi har bestämt oss för att vara en attraktiv arbetsplats. Det är också viktigt att besluta vad man vill uppnå och vilken ambitionsnivå man vill ha, så att alla jobbar mot samma mål.
2. Börja mäta kulturen
När ett bolag växer är det inte självklart att kulturen hänger med. Great Place To Works undersökning hjälper oss att förstå våra förutsättningar och utifrån undersökningarna har vi formulerat vår Kulturbok med viktiga insikter om hur vi jobbar för att skapa en riktigt bra arbetsmiljö.
3. Jobba med undersökningens resultat
Vi arbetar på tre sätt med resultatet av Great Place to Works medarbetarundersökning:
- Avdelningsvis: Varje chef identifierar några utvalda aktiviteter och fokusområden tillsammans med sina medarbetare.
- Ledningen: Cheferna jobbar tillsammans med det totala resultatet och ledarskapsfrågorna.
- Fokusgrupp med representanter från alla avdelningar jobbar med det övergripande resultatet.
4. Utgå från vad medarbetarna tycker är viktigast
Vi har identifierat vad våra medarbetare tycker är allra viktigast: Gemenskap och tillhörighet, balans i livet och personlig utveckling. När vi planerar våra olika aktiviteter och insatser vill vi att de ska bidra till att öka känslan inom dessa områden.
5. Formulera ett medarbetarlöfte
Vi tog fram ett medarbetarlöfte. I små grupper besvarade vi frågorna: Vad hos oss är lika bra som på andra arbetsplatser, vad är bättre, vad är unikt? Hur är din drömkollega? Vi landade i ett löfte alla kan stå för och lova varandra varje dag: Vi är omtänksamma människor i en omtänksam organisation. Vi har också brutit ner löftet och besvarat vad vi menar med det i olika situationer.
Vill du veta mer om hur PiteEnergi byggde sin framgångsrika arbetsplatskultur? Ladda ner hela guiden med alla 10 tips här.
Fakta
Om Great Place To Work
Great Place To Work är världsledaren inom arbetsplatskultur. Vårt uppdrag är att hjälpa varje plats att bli en bra arbetsplats för alla. Vi ger ledare och organisationer erkännandet och verktygen för att skapa en konsekvent och överväldigande positiv medarbetarupplevelse för att bygga kulturer som driver affärer och förbättrar liv och samhälle.
Mer info https://www.greatplacetowork.se/