Öppenhet om innovationer kräver en genomtänkt strategi

Organisationen Susanne Dursts, biträdande professor vid Högskolan i Skövde, har tillsammans med forskare från sju andra länder undersökt hur små- och medelstora företag på bästa sätt kan hantera öppenhet kring idéer. Deras huvudslutsats är att det måste finnas en strategi kring öppenheten.

Öppenhet om innovationer kräver en genomtänkt strategi

Susanne Durst och hennes forskarkolleger har undersökt hur små- och medelstora företag utvecklas och hur kopplingen mellan kunskapshantering och öppen innovation ser ut i en sådan process.

– Den kanske största skillnaden med större företag är att små- eller mellanstora företag skapar nya innovationer och utvecklar affärsmodeller lite mer ”ad hoc”. Det finns dock en risk med det. För många små företag kan det vara svårt att identifiera hur man då ska använda sina knappa resurser på ett effektivt sätt. Man vill behålla det man har – samtidigt som man vill driva utveckling, säger hon.

I resan från idé till färdig innovation finns också utmaningar. Ska man dela med sig av smarta upptäckter eller hålla det hemligt? Och vilka blir konsekvenserna med att vara öppen?

– För många mindre företag kan kunskapsöverföringen, alltså hur mycket man delger sina samarbetspartners, vara en klurig avvägning. Det finns alltid en risk att nya idéer snappas upp av större eller internationella som gör innovationen till sin. Men samtidigt kan det vara en fördel att vara transparent. Det kan göra samarbeten mer effektiva och man får tillgång till nya kunskaper och färdigheter, menar Susanne Durst.

I boken, som fått titeln ” Open innovation and Knowledge Management in Small and Medium Enterprises”, beskriver hon och forskarkollegorna, små och medelstora företag som har sin hemvist i olika länder. 

– Företagen har många liknande utmaningar oavsett land. Men vissa kulturella betingelser kan påverka. I Turkiet och Hong Kong är familjeföretagen, många. Och familjen har ofta en betydande roll. Där kan man, ibland, vara mer reserverad till att dela med sig av uppgifter till företag man samarbetar med. Att bygga upp tillit där kan ta lite länge tid. Skandinaviska företag är i många fall mer öppna redan från början, avslutar Susanne Durst.

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Skickar begäran
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.