Hållbara pappershandtag är affärsidén för Persson Innovation i Kumla. Nu byter företaget vd, och bolagets globala försäljningsdirektör Andreas Carlson kliver in på posten. Han har med sig flera års tidigare erfarenhet av globala roller i ledande befattning på Nobeli Business Support AB och Nolato Silikonteknik. En taggad ny vd som ser fram emot att fortsätta utveckla bolaget.
Vilka utmaningar och möjligheter ser du för företaget och din bransch framöver?
– För det första ser jag en ökande global konkurrens som en av de främsta utmaningarna för företaget och branschen. I en tid där hållbarhet och miljömedvetenhet blir allt viktigare, ser Persson Innovation goda möjligheter att nå fortsatta framgångar då vår produktportfölj med pappersbaserade bärhandtag ligger hel rätt i tiden. Omvandlingen från plast till hållbara alternativ öppnar upp för spännande möjligheter för företaget. Genom att ligga i framkant med fokus på hållbara material för miljön kan vi inte bara möta konkurrensen utan också driva branschen framåt.
Vilka erfarenheter och kompetenser tar du med dig in i jobbet som du kommer att ha särskild nytta av i ditt nya uppdrag?
– Min erfarenhet inom strategisk ledning och affärsutveckling kommer att vara till stor nytta för mitt nya uppdrag. Genom att ha arbetat i olika ledande roller har jag utvecklat förmågan att identifiera tillväxtmöjligheter, driva förändring och skapa hållbara affärsmodeller inom en föränderlig marknad. Min passion för hållbarhet och miljöfrågor kommer också att vara en tillgång när vi strävar efter att positionera Persson som en ledande aktör inom hållbara förpackningslösningar.
Vad blir ditt främsta fokus som ny vd för Persson Innovation?
– Mitt främsta fokus som ny vd för Persson Innovation blir att fortsätta driva utvecklingen av vårt pappersbaserade bärhandtag och andra hållbara alternativ till plast. Det innebär att inte bara fortsätta att förbättra vår befintliga produkt utan också att utforska och investera i nya innovativa lösningar. Jag kommer också att prioritera att bygga starka relationer både internt och externt, för att säkerställa att vi är väl positionerade för att ta tillvara på de möjligheter som den ökande efterfrågan på hållbara förpackningslösningar innebär.