Ny bloggarduo i VD-tidningen: ”En oförberedd vd riskerar snabbt att förlora förtroendet”

Bloggen Anne Ekberg och Elin Boberg på Boberg Millvina Kommunikation börjar blogga för VD-tidningen om krishantering. Här berättar de mer om sig själva och vad läsarna kan förvänta sig.

Ny bloggarduo i VD-tidningen: ”En oförberedd vd riskerar snabbt att förlora förtroendet”
Anne Ekberg och Elin Boberg. Foto: Anne Nyblaeus

Vilka är ni och vad arbetar ni med i dag?

– Det är vi två som driver kommunikationsbyrån Boberg Millvina Kommunikation, specialiserad på kriskommunikation, medieträning och opinionsbildning. Vi arbetar med att synliggöra chefer och ledare i det offentliga. Vår bakgrund är från politikens innersta kretsar – statsministrar och partiledare från både Socialdemokraterna och Liberalerna – vilket har gett oss stor förståelse för svensk politik och media. Vi har hanterat fler intervjuer, mediekriser och medieförfrågningar än vad många gör under ett helt yrkesliv. Våra uppdragsgivare är allt från börsnoterade företag och startups till intresse- och branschorganisationer, myndigheter och forskningsinstitutioner.

Varför är krishantering en fråga som vd:ar behöver prioritera mer än någonsin just nu?

– I dagens snabba medielandskap, där nyheter sprids dygnet runt och sociala medier kan blåsa upp en storm på rekordtid, riskerar en oförberedd vd eller organisation att snabbt förlora både värden, kapacitet och förtroende. Att ha en genomtänkt strategi är en ledningsfråga. Det handlar inte bara om att hantera en kris när den uppstår, utan om att kunna agera snabbt, strategiskt och trovärdigt för att stoppa skadan och återta kontrollen.

Vad kan läsarna förvänta sig av era blogginlägg på VD-tidningen?

– Vi kommer att dela våra bästa råd, verktyg och erfarenheter om hur man hanterar en kris – före, under och efter. Det kan handla om tidiga varningssignaler, hur man bör agera när en journalist ringer eller hur man kommunicerar med sina medarbetare när trycket är som störst. Vi vill också bjuda på konkreta exempel och case som visar både hur illa det kan gå, och hur bra det kan bli, när man arbetar rätt och strategiskt med sin kommunikation.

Ni skriver tillsammans – hur fungerar det i praktiken?

– Vi har utvecklat ett arbetssätt som gör vårt gemensamma skrivande snabbt, kreativt och innehållsrikt. Den som får idén skriver ett första utkast, den andra utvecklar och förfinar, och så skickar vi texten mellan oss tills vi är nöjda. Till slut vet vi knappt vem som skrivit vad – texten blir vår gemensamma. Samma metod använde vi när vi skrev vår bok Granskad av media – från kris till kontroll. Och det är även så vi arbetar i våra uppdrag, som ett team. Dubbelt så snabba och effektiva.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.