Magkänsla eller algoritmer?

Krönika ”Jag kommer att låta min Alexa hjälpa mig att fatta bra beslut och skydda min egen data.”

Magkänsla eller algoritmer?
Åsa Degermark skriver krönikor i Vd-tidningen.

Uttalandet kommer från min brorson Måns som är 26 år och nyexaminerad ingenjör. Jag imponerades över hans sätt att tänka kring beslutsfattande, även om det var mer på ett personligt plan. Hans generation ser direkt lösningar med hjälp av teknik, medan min generation brottas med att ta steget från magkänslan till att känna tillit till algoritmer.

Använder du magkänslan när du fattar beslut? Eller låter du tekniken sköta beslutshanteringen helt och hållet? Det varierar stor hur företag och organisationer nyttjar data vid beslutsfattande och för många är steget stort att börja använda datadrivna beslut. Kanske föredrar ni att förlita er på erfarenhet och magkänsla eller kanske har ni inte tillräckligt med användbar data som kan utgöra beslutsunderlag?

I samhälle och företag syns det tydligt att AI används mer och mer för beslutsfattande. Det kan vara små helautomatiserade repetitiva beslut hos myndigheter, till exempel föräldraförsäkringen, eller större strategiska beslut hos företag där algoritmer används för att ta fram beslutsunderlag till ledningen. Fördelen med att använda kvalitativ data vid beslut är att datan, till skillnad från oss människor, är opåverkad av tidigare erfarenheter eller åsikter. Många upplever, kanske med all rätt, att det fortfarande känns otryggt att lämna över viktiga beslut till automatiserade processer och algoritmer. Självklart uppstår osäkerhet när vi läser om självkörande bilar som krockar och tradingrobotar som spekulerar bort miljardbelopp på börsen. Dessa två mediala exempel är komplexa situationer som även innehåller etiska och moraliska principer som behöver programmeras. Majoriteten av beslut är inte lika komplexa som dessa utan kan på ett eller annat sätt stödjas av algoritmer.

Oavsett i vilken utsträckning data används eller kommer att användas i dina beslut, kvarstår ansvaret hos dig. Du förväntas förstå och kunna redogöra för hur beslut tas, vilken data som används samt hur data tolkas av beslutsfattarna. Det här är i grunden en viktig tillitsfråga där kunder, partners och anställda vill känna sig trygga med hur beslut som påverkar dem fattas. Genom att ha förståelse, medvetenhet och interna riktlinjer kan organisationen bygga tillit till beslutsprocessen, såväl intern som externt. Dock finns det anledning av kontinuerligt göra översyn av processen för att säkerställa att AI adderar det värde man vill och på rätt sätt.

Fakta

Åsa Degermark

Är ledarskapskonsult som stödjer ledare för att utvecklas och lyckas i den digitala världen. Hon har skrivit flera böcker om digital ledarskap.

Karriär

Strategi & målstyrning

Kunskapsmaterial

Inspiration

Ledarskap & styrning

VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.