Konsten att skriva ett pressmeddelande som sticker ut

Pressmeddelande Ett bra pressmeddelande kan öppna dörrar och tränga igenom mediebruset och få uppmärksamhet. Men då gäller det att veta hur man ska formulera det.

Konsten att skriva ett pressmeddelande som sticker ut
Hans Uhrus konstaterar att med träning, bra stöd av erfaren kommunikatör och lite tur så kommer pressmeddelandet att få önskat genomslag och effekt.

Pressmeddelandet lever kvar som en viktig kommunikationskanal, även efter intåget av sociala medier och andra nya kanaler. Trots att det är ett väletablerat verktyg för kommunikation, så görs många misstag.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

 

Hans Uhrus, som är en erfaren rådgivare i kommunikation, och som sedan i maj är kommunikationsdirektör hos spelföretaget LeoVegas, ger här nio råd till vd:ar om hur man skapar ett framgångsrikt pressmeddelande.

1. Rubriken ska locka till läsning

– Vad är nyheten och varför vill jag veta mer om detta? En bra rubrik ska fånga läsarens intresse och inte vara för lång.

2. Ingress

– En sammanfattning av innehållet eller en lockande inledning. Får gärna sammanfatta innehållet för den som inte hinner läsa hela texten.

3. Bild eller illustration

– Ett foto på den aktuella personen, gärna i den aktuella miljön, skapar intresse och inlevelse. Om texten beskriver en produkt bör den visas i sin naturliga miljö.

4. Nyhetsvärde

– Avsändaren vill berätta något som inte har nyhetsvärde. Vad vet jag efter jag har läst texten som jag inte visste innan? Vilken lösning på ett problem presenteras i texten?

5. Adjektivinflation

– ”Vi presenterar en fantastisk revolutionerande produkt som på ett unikt vis kommer att förändra situationen för alla människor på jorden”. Att själv lägga till starka värdeord och överdriven optimism stärker inte nyheten.

6. För mycket och för långt

– Ofta vill man berätta för mycket och för detaljerat. Lyft fram en specifik sak eller effekt och vad det innebär. Annars riskerar det att drunkna i informationen. Det är bättre att skicka ut mer information vid ett annat tillfälle. Pressmeddelandet bör aldrig vara mer än en A4-sida.

7. Citat

– Citat ger liv åt texten och en personlig prägel. Gärna ett citat, men om det är adekvat kan texten innehålla 2-3 citat från olika personer.

8. Buzzwordinflation

– Ofta innehåller texter branschord och förkortningar som läsaren inte förstår. Texten ska vara enkelt skriven och med ord och uttryck som är begripliga, även om du inte är fackman.

9. Kontaktuppgifter

– Lämna kontaktuppgifter till person som kan ge information eller delta i intervju. Skriv ut både mail och telefonnummer. (Se till att kontaktpersonen är tillgänglig då pressmeddelandet skickas ut.)

Vårt nyhetsbrev

De viktigaste nyheterna direkt i mejlen. Helt kostnadsfritt!
Jag godkänner att Vd-tidningen sparar mina uppgifter.
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

För dig som har 100 procents fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.