Floskler är modeord som använda för att höja status och betydelse av något, exempelvis i rekryteringsannonser. Eller när man ska förstärka ett företags arbetsgivarvarumärke. Ofta tänker man inte ens på vad vissa ord betyder och att det egentligen är en floskel. En person som fördjupat sig i ämnet floskler är Fredrik Kullberg, journalist och författare till ”Svensk floskelordbok: Managementjargong, politiska plattityder, värdegrundsbabbel” som kom ut på Karneval 2022 och nu kommer i en nyutgåva.
Inte minst i managementvärlden hoppar sig floskler, berättar Fredrik Kullberg i en intervju på HR-sajten TLNT, något han menar hänger ihop med viljan att bygga legitimitet och status. Han menar dock att det finns risker med sådana ord då de kan skapa distans och får människor att känna sig dumma om de inte riktigt förstår innebörden av mellanchefens snack. Allt blir lätt luddigt så det kan vara klokt att fundera på vad man som chef egentligen menar när man säger att ”vi är prestigelösa”.
De 30 vanligaste företagsflosklerna:
- Vi är värdedrivna
- Vi jobbar agilt
- Här är det högt i tak
- Vi levererar värde
- Vi tänker utanför box
- Paradigmskifte
- Bygga kultur
- Företaget är en familj
- Kultur äter strategi till frukost
- Medarbetarna är vår viktigaste resurs
- …men vi kan bara ge dix x procent i löneökning (oavsett anledning)
- På vår arbetsplats har vi respekt för allas åsikter
- Vi hör vad ni säger
- Talang
- Vi är prestigelösa
- Vi jobbar med mångfald för att det är viktigt
- Work/live-balance
- Vi rekryterar fördomsfritt
- Vi tänker inifrån och ut
- I en snabbföränderlig värld
- Vi har momentum just nu
- Vi gör en kulturresa – som bara har börjat
- Join the rocketship
- Det är ingen förändring – det är en förbättring
- All hands on deck
- 2.0 (om allt som inte handlar om att uppdatera mjukvara)
- Det nya normala
- Hybriden är här för att stanna
- Disruptiv
- Innovativ