Och det är också en av anledningarna att vi inte uppfattar samma sak på jobbet. För vi har ju olika fokus och lyssnar efter olika saker. Säljaren lyssnar efter marginal, marknadsläge och köpsignaler medan HR-chefen lyssnar efter arbetsmiljö och personalfrågor. Så oavsett hur mycket du tycker att du informerar så kommer ändå budskapet att uppfattas utifrån det som är viktigt för mottagaren. Så ha i åtanke att vi har olika fokus i våra samtal.
Även om cheferna i ledningsgruppen vill företagets bästa, så har man olika sätt att ta in informationen och med olika fokus så fastnar inte all information. Lägg till detta att vi är olika som personer där någon är mer analytisk och den andre mer kreativ, mer relationsfokuserad eller prestationsinriktad, har kortsiktigt fokus eller långsiktigt. Detaljfokus eller helhetsbilden.
Vi hör samma sak men lyssnar efter olika saker. Och i dagens informationsöverflöd kan alla nå ut så det viktigaste är hur du kan nå fram. Hur kan jag nå ut så att mitt budskap fastnar och når in och kan spridas vidare? Att planera sitt budskap så det blir lätt att förstå, minnas och sprida vidare är väl investerade minuter. Förenkla orden, förmedla i bilder genom berättelser, exempel, förklarande bilder och förstärk ditt sätt att presentera. Vi minns det som skiljer sig från mängden.
Att öva upp sin förmåga att sätta sig in i hur andra tänker och vad andra fokuserar på ger belöningar såväl på jobbet som privat. Vad är viktigt för den andra personen? Hur kan jag formulera mig så andra kan förstå, minnas och sprida vidare? Hur kan jag lägga mitt budskap så det passar i deras kontext med exempel som passar deras fokus? Övning ger färdighet och det som är ovant i början blir mer naturligt efter ett tag.
Mia Liljeberg
Mia Liljeberg driver ett eget företag, där hon hjälper företag och organisationer att använda överbryggande kommunikations- och ledarskapstekniker, hämtade bland annat från hjärnforskning och egna internationella erfarenheter som ingenjör i industriell ekonomi.
publicerad 14 september 2017