nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Hur det nya blir det normala

Det är krångligare än man kan tro att åstadkomma förändring i en verksamhet - det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Konsten är att göra det nya till det normala.

Förändringshandboken, skriven av strategikonsulten Kelly Odell, handlar om hur man får människor att både kunna och vilja ändra sitt beteende mer permanent, i syfte att förverkliga en vision.

Ska kontoret bli aktivitetsbaserat, är det dags att byta ut det gamla it-systemet eller ska kunderna göra mycket mer av jobbet själva, på nätet? Vill företaget öka mångfalden eller att skapa större delaktighet för medarbetarna? Att åstadkomma förändring i en verksamhet – det vill säga att få människor att göra något på ett annat sätt än tidigare – är krångligare än man kan tro. Det är lätt att falla tillbaka i gamla rutiner. Och sedan står man där med ett dyrt nytt it-system som inte används som det var tänkt. Eller så sätter sig medarbetarna på samma plats varje dag ändå, precis som de alltid har gjort.

Läs mer: Fyra sätt att runda motståndet mot förändring

Författarens beskriver en modell över förändringsprocessen uppdelad i fyra huvudfaser – insikt, analys, planering och implementering.

Läs mer: 7 tips på förändringsresan

Kelly Odell är strategikonsult med inriktning mot förändringsledning. Han har mångårig erfarenhet av ledarrollen, bland annat som chef för Telia Mobile och försäljningsdirektör på Volvo Personbilar. I dag är han verksam som konsult och utbildare med inriktning mot ledarskap, förändring och motivation. Han har tidigare skrivit boken Mänskligt ledarskap.

Förändringshandboken ges ut av bokförlaget Liber.

Fler nyheter

Ovisshet kring skyddande av företagsuppgifter

En ny undersökning visar att 6 av 10 svenska kontorsarbetare har lagrat företagsfiler på okrypterade lagringsenheter. Bristande kännedom kring vem som bär ansvaret – och hur företagsfilerna faktiskt lagras kan innebära stora risker för spridning av internt eller konfidentiellt material.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här