Spanar fysiskt, shoppar digitalt
Generation Z:s shoppingbeteende består av olika faser, både digitalt och i verkligheten. Först undersöker de möjliga köp genom att lyssna och se vad andra i deras grupp handlar. Påverkan kommer både från vänner, kändisar och reklam i traditionella och sociala medier. Ungdomarna går också gärna runt i fysiska butiker för att inspireras. Sedan skapar de inspirationscollage med hjälp av till exempel Pinterest. Därefter kollar de runt på nätet för att hitta det bästa priset innan de slutligen genomför köpet. Det kan alltså innebära att konsumenten kollar av utbudet i fysiska butiker men gör inköpet online.
Butiken – en plats att ”hänga” på
Smarta handlare förstår detta och formar butiken till en upplevelse och ett ställe där unga vill vara, men utan att faktiskt känna sig tvingade att shoppa i butiken. H&M:s flaggskeppsbutik på Oxford street i London har sedan ett år en yta där kunderna kan hänga, och där det finns Wi-Fi.
Gör det enkelt att få varan
Nokias chef för global retail-strategi och marknadsföring, Richard Stoppard, säger i Marketing Week att möjligheten för handlarna ligger i distributionen: det måste göras enklare att väl få tag i varan när inköpet är genomfört. Lösningen ligger i distributionskedjan.