Grundarsonen: ”Ett genuint intresse för design så länge jag kan minnas”

På nytt jobb Hampus Färdig tar över rodret i det företag han är uppväxt upp med. Som ny vd för Design House Stockholm tänker han leda familjeförtaget in i framtiden med en blandning av tradition, innovation och ett stort personligt engagemang.

Grundarsonen: ”Ett genuint intresse för design så länge jag kan minnas”
Foto: Design House Stockholm

Efter en inspirerande vistelse i San Francisco och en flirt med tech-industrin kände sig grundarsonen Hampus Färdig redo att kliva in i familjerörelsen. Och sju år senare tar han sig också an topprollen, som vd för Design House Stockholm.

Hur känns det att ta över ledningen av familjeföretaget? Har det varit på gång länge?

– Nu när allt har fallit på plats känns det fantastiskt! Företaget har ju varit en del av mitt liv ända sedan jag föddes, och jag har alltid fascinerats av idén om ett ’förlag för skandinavisk formgivning’, vilket har varit företagets filosofi. Dessutom har jag alltid haft ett genuint intresse för design så länge jag kan minnas.

Trots det var steget inte självklart, enligt Hampus Färdig.

– Efter mina fyra år i San Francisco, där jag blev starkt påverkad av den snabbt föränderliga tech-industrin i Silicon Valley, hade jag tankar på att ge mig in i den världen, även om jag där också ville fokusera på de kreativa aspekterna.

Men för sju år sedan fick han erbjudandet att utveckla Design House Stockholms nya digitala strategi. Det som var tänkt som ett kort uppdrag blev i stället en fast anställning och sju givande och lärorika år, först som digital strateg och sedan som marknadschef.

Oförutsägbar omvärld

Och nu alltså steget till vd-posten. I den rollen förväntas han först och främst fortsätta förvalta affärsidén om att vara ett förlag för skandinavisk formgivning inom heminredning, säger han. Bolaget har cirka 70 olika formgivare som skapar produkter under varumärket Design House Stockholm.

– Det är ett stort ansvar och ett förtroende att förvalta från våra kreatörer. De utgör själva kärnan i företaget, och utan dem är vi ingenting. Därför är det av yttersta vikt att både jag som person och företaget fortsätter att vara den kreativa katalysatorn för att förverkliga och kommersialisera olika formgivares idéer och visioner och visa att vi är en partner som värnar om kvalitet och produkters hållbarhet.

 På längre sikt ser han omvärldens tvära kast som den stora utmaningen. Vilket är fallet för hela retailbranschen, som har utsatts för svåra prövningar av pandemin och det osäkra världsläget.

– Vi har verkligen fått öva på att tänka utanför boxen och vara flexibla i våra strategier och planer. Jag tror aldrig att vi som företag har varit så kreativa som vi har varit de senaste åren, säger Hampus Färdig.

Pandemin skapade också möjligheter, till exempel genom hur den accelererade digitaliseringen. Det som tidigare tog två år implementerades på bara några veckor, menar han.

– Framåt ser jag stora möjligheter att matcha det digitala arbetet med den fysiska butiksupplevelsen och att förstärka kundupplevelsen när det gäller att handla heminredning från Design House Stockholm. Detta gäller egentligen både B2B och D2C, säger han.

Fokus på etiska standarder

Som vd kommer han också att fokusera på företagets tradition av att arbeta med en ”code of conduct”, särskilt när det gäller att sätta krav på tillverkare.

– Dessutom kommer vi att följa den mycket intressanta utvecklingen inom nya material och tillverkningsteknik, särskilt 3D-teknik. Detta förväntar sig våra kunder från oss, då de ser oss som ett företag som kombinerar fantasi med den senaste funktionaliteten.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.