Vad har Disney, Uber, Microsoft och General Motors gemensamt? Jo, alla är de framgångsrika företag som grundades under ekonomisk kristid. Något som inte skulle ha hänt om inte grundarna varit sådana som vågar satsa när andra skär ner och bara vågar spela med säkra kort.
Gasa i uppförsbacken!
Inspiration Framtidsanalytikern och föreläsaren Göran Adlén avråder från att styras av trender och ekonomisk oro. Det är i kristider man ska tänka nytt och våga satsa, menar han.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Det är goda exempel att hålla i minnet i tider av ekonomisk oro, tycker framtidsanalytikern Göran Adlén, som tidigare varit civilekonom och har arbetat med flera stora varumärkesprojekt i reklambranschen.
– Ha en tydlig strategi, och ändra på vägen när det behövs, säger han. Hoppa inte på nya trender bara för att alla snackar om det, utan gör din egen guacamole. Blanda ihop det du tror på och det som funkar i just din organisation.
Tänk i nya banor

I sina föreläsningar trycker han gärna på att framgångsrika ledare vågar vara långsiktiga. De hoppar inte på allt i stunden, utan vet vilka frågor som är viktiga i deras verksamhet och går på djupet med dem. Samtidigt är det viktigt att våga agera i nuet, att gripa tillfället när det kommer. Och inte sällan kan dessa tillfällen dyka upp just i tider när andra påverkas av rapporter om oro och nedgång, skalar ner och väntar på bättre tider. Det som ser ut som ett hot för en kan vara en möjlighet för någon annan. Det gäller även en stundande lågkonjunktur, menar Göran Adlén:
– Våga tänka i nya banor, släpp loss din egen passion, och snacka inte så mycket utan gör, säger han. Öka marknadsföringsbudgeten nu! Se till att rekrytera nu! För i en högkonjunktur blir vissa kompetenser otroligt svåra att få tag i. Många av de talanger som är attraktiva redan nu, ta UX-designers som exempel, de kommer att bli omöjliga att tag i sedan i en högkonjunktur.
Leva sitt varumärke
Han slår också ett slag för att inte anamma alla trender, utan satsa på det man tror på. Renée Voltaire föregår med gott exempel. Affärskvinnan som var en pionjär inom hälsofrämjande kost på 1990-talet, men vars algsallad och raw food-kex i dag köps av många och inte betraktas som några konstigheter i matbutikerna.
– Våga släpp fram din egen dedikation. Henrik Bunge som är på Björn Borg och Adidas tidigare, som tror stenhårt på träning på jobbet gör det också bra. Han lever sitt eget varumärke, han tränar själv. Han kräver av sina anställda att de tränar, det är omdiskuterat och ifrågasatt, men han vågar stå för det och är övertygad att det är vägen till framgång. Den typen av ledare uppskattar jag mycket, som lever sitt varumärke, även när det inte är trendigt.
BTX