För att höja sitt engagemang krävs både något att bli engagerad i och arbetssätt som främjar engagemanget. Ett uthålligt och riktat engagemang uppstår när medarbetaren är engagerad både i sina egna arbetsuppgifter och i organisationens framstegsmål. Att känna ett personligt engagemang handlar framförallt om att ha arbetsuppgifter som ligger i linje med ens styrkor, intressen, värderingar och utvecklingsmål. Det kan chefer och ledare löpande jobba med att säkerställa genom konstruktiv och regelbunden dialog. Detta lyser i och för sig med sin frånvaro på många arbetsplatser där ledare inte har tid att leda utan har fullt upp med annat än att leda vägen och stötta medarbetare. Det är värt att påminna sig om att, enligt Gallup, så har bara en av tio personer naturliga ledartalanger såsom att kunna inspirera, fatta väl avvägda beslut, hålla medarbetare ansvariga, främja starka relationer och vara bestämda och målinriktade vid motgångar. Skillnader i engagemangsnivåer mellan likvärdiga team kan vara upp till 70 procent på grund av hur engagerande ledaren är.
Gemensamma mål
Utöver det rent personliga engagemanget en medarbetare kan känna inför sina arbetsuppgifter så är nästa utmaning för ledare att skapa ett engagemang för gemensamma mål för företaget. De allra flesta organisationer skapar årligen mål och planer som tydliggör önskade framsteg, men är trögrörliga när det gäller att realisera dessa. Ledare och medarbetare som ska bidra till framstegen i strategin eller affärsplanen är ofta inte tillräckligt engagerade i att göra framsteg. De är snarare fullt upptagna med redan pågående projekt och arbetsuppgifter. Deras engagemang räcker inte till för att dessutom bidra till framstegsmål, därför genomförs bara en liten del, cirka 10-30 procent av affärsplaner och strategier, enligt många samstämmiga undersökningar.
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