Enligt en undersökning som presenterats i Harvard Business Review uppmuntras merparten av anställda att bidra till innovationer men långt färre får resurser till det. 3 500 personer i USA, Kanada, Storbritannien, Tyskland och Indien har deltagit i undersökningen som har genomförts av konsultföretaget O.C. Tanner Institute. Den pekar på stora skillnader mellan uppmuntran till att innovera och grad av möjlighet att få göra det beroende på vilken nivå personalen arbetar på i företaget. Nio av tio av de anställda på lägre nivåer ansåg att de borde vara delaktiga i det innovativt arbetet, men bara sex av tio fick möjlighet att vara det. Det gällde bland alla typer av företag, oberoende av storlek.
De flesta anställda tycker att ledningen inte uppmuntrar dem att göra ett riktigt bra jobb eller inte ger dem möjlighet att göra det. Mindre än hälften av de anställda på lägre nivå som hade tid att tänka ut nya idéer trodde att de kunde få de pengar, det stöd eller den personal som behövs för att genomföra idéerna.