Dataspelade vd som revolutionerat en hel bransch

Inspiration Samuel Holmström hade inga planer på att driva ett företag eller vara vd. Men hans stora intresse för att spela tv-spel ledde honom och hans kompanjon Jens Lundqvist till ett helt nytt tänk inom byggbranschen och ett framgångsrikt och prisat företag.

Dataspelade vd som revolutionerat en hel bransch
Samuel Holström är vd för Lundqvist Trävaru AB. Foto: Erland Segerstedt.

Samuel Holmström är delägare och vd i företaget Lundqvist Trävaru AB i Piteå. Han beskriver sig själv som en ofrivillig entreprenör.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

– Jag drev inte ens ett UF-företag på gymnasiet utan hade helt andra intressen under den perioden av mitt liv. Bland annat la jag och mina vänner mycket tid på att spela tv-spel, berättar han.

Samuel Holmström hade planer på att studera till civilingenjör i datateknik men i stället fick han som 19-åring jobb som CAD-ritare hos hustillverkaren Älvsbyhus.

– Det var närmast en slump att jag hamnade där. En slump som skulle visa sig vara ett riktigt lyckokast.

Fick mycket förtroende

2009 fick han jobb som teknisk säljare hos Lundqvist Trävaru AB som då hade en fabrik i Öjebyn.

– Jag var den sjätte anställde och fick mycket förtroende från dåvarande ägaren Jan Lundqvist för att utveckla företaget och den bollen tog jag och hans son Jens som också jobbade där.

2014 köpte Samuel Holmström och Jens Lundqvist 40 procent var av aktierna i företaget och Jan Lundqvist behöll 20 procent. Nu blev Samuel Holmström också vd i företaget med anor från 1936 när bröderna John och Ivar Lundqvist började tillverka möbler åt försvaret. Sedan dess hade Lundqvist Trävaru AB genom åren haft en mängd olika skepnader inom träindustrin, alltifrån sågverk till hyvleri.

Foto: Erland Segerstedt.

Det som till synes var bolagets största bakslag genom tiderna, en stor brand 2004 då hela företagets samlade tillgångar sedan 1936, förutom en traktor, försvann över en natt blev i stället startskottet för något nytt och Lundqvist Trävaru fick den form de har idag.

– Då bestämde sig nämligen Jan Lundqvist att satsa helhjärtat på konceptet att tillverka byggnader i form av byggsatser som vi har fortsatt att utveckla.

Jan Lundqvist var tidigt ute med att skapa en webbplats och sålde via den hus i hela landet. Han hade också utvecklat ett verktyg i Microsoft Access som hjälpte honom att snabbt och effektivt räkna på jobben och offerera kunderna.

Lika lätt som att spela The Sims

Det Samuel Holmström och Jens Lundqvist tillfört konceptet är att kunderna nu kan rita sina hus själva på hemsidan, få en byggnadslovsritning för att sedan direkt få ett pris, klicka och beställa.

– Det ska vara lika lätt som att spela dataspel som The Sims eller Minecraft, vilka varit viktiga inspirationskällor för oss. Processer som tidigare tog en vecka tar nu närmare en timme.

Idag har de cirka 40 000 ritningar som kunder gjort sparade.

Genom att analysera hur kunderna tänker kan Lundqvist Trävaru utveckla programmet.

– Genom att tydligt se vilka drömmar som kunderna har, kan vi utveckla våra produkter och erbjudanden för att hjälpa dem att förverkliga dem.

De arbetar nu hårt på att utveckla de digitala tjänsterna så att ännu fler delar i ett byggprojekt täcks in, till exempel vvs, elinstallationer och försäkringar.

– Vi jobbar för att även i fortsättningen driva utvecklingen i byggbranschen som annars är en ganska grå och konservativ bransch, och skapa nästa generations kundupplevelse för de som vill realisera sina byggidéer.

Samuel Holmström berättar att när Lundqvist Trävaru 2013 lanserade ett 3-D program som kan användas direkt på webben utan förkunskaper, var de först ute på marknaden med detta. Den digitala plattformen hade byggts av studenter vid Luleå tekniska universitet, en dataspelsutvecklare, en dataspelsgrafiker och två systemvetare som gjorde en prototyp som ett examensjobb. En av dem var dataspelsutvecklaren Markus Sundström som anställdes för att jobba vidare med plattformen som nu utgör grunden för Lundqvist Trävarors koncept.

Utesluter inte börsnotering

Företaget har på senare år växt så att det knakar. 2010 låg omsättningen på 11,5 miljoner kronor. När Lundqvist Trävaru 2018 beslutade att bygga en helt ny fabrik i Piteå för 60 miljoner kronor låg omsättningen på 80 miljoner kronor för att 2021 landa kring 170 miljoner. Vinstmarginalen har stadigt legat kring 10 procent.

– Vårt mål är att 2025 omsätta en halv miljard kronor. Vi utesluter inte en börsnotering. Det är inget självändamål men kan vara en lösning för att företaget ska kunna fortsätta att utvecklas. I Norrbotten finns det knappt några börsnoterade företag, alltså med huvudkontoret i Norrbotten, och i Piteå finns det inget, säger Samuel Holmström.

Förutom i Sverige har Lundqvist Trävaru även etablerat sig i Norge, Nya Zeeland och nu senast i USA.

När Samuel Holmström tog vid som vd kom 90 procent av intäkterna från den egna tillverkningen, men genom att öka försäljningen av närliggande produkter och addera tjänster, står nu den egna tillverkningen för enbart 35 procent av intäkterna. Vilket innebär att Lundqvist inte längre ser sig själva i första hand som en tillverkande träindustri i Piteå, utan snarare ett teknik-, logistik- och säljbolag.

Företaget har nu också två externa delägare i form av finansmannen Staffan Persson, som har rötterna i Piteå och Företagarnas vd Günther Mårder.

När det gäller ägandet tittar Samuel Holmström även på ett system där alla medarbetare kan bli delägare i bolaget. Och företagets nyckelpersoner kommer att få ett speciellt erbjudande.

– Jag är tveksam till bonusar och provision. I vår verksamhet är det svårt att mäta prestationer så att det blir rättvist. Allt handlar om teamwork.

En företagskultur som attraherar

Samuel Holmström och Jens Lundqvist har lagt ner mycket energi på att skapa en företagskultur som attraherar talanger att söka sig dit.

– Många av våra vänner jobbade hos IT-företag med coola arbetsplatser något vi verkligen också försökt skapa här i vår nya fabrik. Vi har satsat på att utforma en arbetsplats där vi själva skulle vilja jobba.

Samuel Holmström konstaterar att Lundqvist Trävaru har ett mycket starkt arbetsgivarvarumärke och speciellt attraktiva är de bland unga människor som gärna söker jobb där. Det finns ingen specifik strategi för att anställa just unga människor men det har visat sig att företagets filosofi och sätt att arbeta speciellt attraherar yngre personer.

– Just nu rekryterar vi många spelutvecklare och programmerare. Jag tror att många attraheras av vår vision och vill vara med på den här resan. Av våra drygt 50 anställda arbetar just nu sju på IT-avdelningen, som kommer att växa ännu mer.

En hemlig dröm

Samuel Holmström berättar att man är mycket noggranna vid rekryteringarna.

– Alla måste dela vår värdegrund och i snitt lägger vi nog själva 80 arbetstimmar på varje rekrytering så att det blir en bra lösning både för oss och för den som ska börja här.

Besökarna som kommer till fabriken på Haraholmens industriområde möts av en lounge med restaurangkänsla och på en av väggarna finns en stor Zelda-målning som en hyllning till dataspelsbranschen. Själv har Samuel Holmström en hemlig framtidsdröm.

– Någon gång i mitt liv skulle jag vilja driva ett spelutvecklingsföretag och göra de spel jag inte fick spela själv som ung. Fortfarande spelar jag en hel del dataspel. Det brukar bli cirka 20 timmer per vecka. För närvarande blir det Stellaris, ett strategispel som utspelar sig i rymden.

Tillsammans med kommunikationsbyrån Oh My i Piteå startar Lundqvist Trävaru till hösten en skräddarsydd utbildning för webb- och systemutvecklare som getts namnet With/Without. Utbildningen är arbetsplatsförlagd hos de två företagen. Kursplanen justeras i realtid för att säkerställa anställningsbarheten. På så sätt ska steget ut i arbetslivet bli sömlöst.

– Vi kommer att ta in åtta elever som slipper klassrumsundervisningen utan får i stället arbeta med riktiga grejer för att förkovra sig. Så här är det without tentaångest och with kafferast. Vi tror mer på engagemang och driv än på höga betyg.

Alla pratar med alla

Samuel Holmström betonar att han inte har något behov av att vara formell ledare för företaget.

– Det som driver mig är att kunna gå framåt och få utlopp för mina idéer. När vårt företag kommer in i en konsoliderande fas ska jag nog inte vara vd.

Lundqvist Trävaru har en platt organisation.

– Här kan alla prata med alla. Men på papperet har vi alla olika ansvarsområden och de som är ansvariga för en avdelning ingår i ledningsgruppen.

Varje måndag träffas alla medarbetare i loungen för att få veta hur det går och vad som händer i företaget.

– Sedan har vi också varje vecka något som vi kallar ett rådsmöte där representanter för alla funktioner träffas och fyra gånger per år har vi ett ledningsgruppsforum där vi arbetar med de långsiktiga frågorna.

Vad har han då själv för goda ledaregenskaper.

– Det är tre grejer. Jag är empatisk och ser varje medarbetare. De är mina vänner och det skapar lojalitet. Det andra är att jag är tydlig och har förmågan att snabbt fatta beslut. Och det tredje är att jag är visionär. Om man inte vet vart man ska är det svårt att leda ett företag, avslutar Samuel Holmström.

Fakta priser

  • Utmärkelserna har formligen haglat över Lundqvist Trävaru. Bolaget har bland annat utsetts till Gasellföretag fem år i rad av Dagens Industri, samt utsett till hela Sveriges Digitala Gasellföretag 2014 av Google och Dagens Industri. Bolaget har även utsetts till Superföretag av Veckans Affärer sju år, vunnit Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens pris för Smart Industri 2018 och varit nominerade till Svenska Dagbladets Affärsbragd 2019. 2021 blev de av Breakit utsedda till Sveriges mest uppkopplade bolag.

Fakta Samuel Holmström

  • Familj: Gift med Gisela Björklund och de väntar sitt första barn (i skrivande stund) vilken dag som helst.
  • Bor: Villa mitt i Piteå.
  • År i företaget: Drygt 12 år, varav 8 år som ägare och vd.
  • Intressen: Dataspel (oerhört många timmar i veckan) samt gymnastik/akrobatik.
  • Kan bli bättre på: Tålamod…
  • Roligast med jobbet: Kreativiteten. Att få skapa en miljö där människor får testa sina idéer – både bra och dåliga.

 

Fakta Lundqvist Trävaru AB

  • Grundat 1936.
  • Huvudkontor och fabrik i Piteå.
  • Har 50 anställda.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.