Inte för många
Hon förespråkar att man inte ska ha för många nyckeltal, och att det är viktigt att bara ha KPI:er som verkligen leder till bra beslut. De måste också vara sådana som väcker engagemang och leder till en förändring och får med sig personalen. Då talar hon om de övergripande nyckeltalen, väl medveten om att varje avdelning i ett företag naturligtvis måsta ha egna nyckeltal för olika begränsade områden.
Vilket typ av nyckeltal förespråkar hon då? Ja, de kan sammanfattas inom områden som personalens mående, hållbarhet och kundnöjdhet. Hon exemplifierar med ett projekt hennes företag varit inblandat i tillsammans med företag och kommunen i Övertorneå.
– Där har företagen och kommunen börjat mäta personalens mående regelbundet med hjälp av ett verktyg, säger Malin Hollström. Man vill helt enkelt bli den kommun i landet där man bryr sig mest om sina invånare. Det har lett till ett antal andra initiativ från personer och föreningar.
Hon menar att samma sak händer när man har engagerande och lätt kommunicerbara KPI:er i ett företag. Det vill säga att de anställda blir mer engagerade och tar fler egna initiativ. De känner att de bidrar till något och känner stolthet för det de gör.
Sticka ut
Malin Hollström upplever att fler företag börjar se över sina nyckeltal, i takt med att förändring sker allt snabbare och krav från marknad och omvärld ständigt ökar.
– Det är fler som vill undvika att lägga tid på rapporter som inte leder till rörelse framåt, säger hon. Man har inte råd att sitta fast i gamla strukturer.
Hur man ska använda den nya typen av nyckeltal får man naturligtvis själv bestämma. Hon exemplifierar med kundnöjdhet och att det exempelvis kan handla om att bara fokusera på att ha bäst kvalitet på marknaden när det gäller en viss produkt i stället för att exempelvis mäta trafiken på produktsidan eller genomslaget för produkten i någon kampanj. Genom att bara fokusera på kvaliteten skapas både fokus och stolthet hos personalen och det andra kommer så att säga med på köpet.
– Om man vill ha med sig många människor är det viktiga att väcka känslor och engagemang, avslutar Malin Hollström. Och att det är KPI:er som är lätta att kommunicera.