Blue ocean skulle kunna översättas till okänt vatten, på ett ungefär. Begreppet betecknar situationen då en marknad är outvecklad och den som ger sig in i ett tidigt skede blir medskapare till marknadens spelregler. Här följer tre handfasta tips, ursprungligen listade i företagstidningen Entrepreneur, så att du som entreprenör lättare kan orientera dig på okända vatten.
Blue ocean-strategier: Så bygger du företag på en outvecklad marknad
Blue ocean
Brist på erfarenhet, referenser och beprövade koncept gör blue ocean-situationen oförutsägbar. VD-tidningen listar tre tips för dig som ger dig ut på en outforskad marknad.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
1. Lyssna på dina kunder och integrera data
Den som rör sig i en blue ocean kan inte förlita sig på vedertagna normer och insikter – för det finns inga. Det bästa sättet att istället nå kunskap om kundens behov, är genom datainhämtning och -analys. Över tid ger det i inte bara en relevant produkt för nöjda kunder, utan också en känsla av medskapande och partnerskap för kunden.
2. Ge din potentiella kund en aha-upplevelse
Det är inte säkert att dina framtida kunder vet om att de behöver dig. Att bara presentera en lösning räcker inte, om kunderna saknar förståelse för det underliggande problem som din produkt är tänkt att lösa. Därför behöver du definiera ett ’varför’, inte bara ett ’hur’ – beskriv för kunden det förbisedda scenario då din produkt kommer att behövas, hellre än hur produkten används. På sikt skapas en dialog med kundkretsen, i stället för envägskommunikation.
3. Tänk flerdimensionellt
Specialisering leder till framgång, kanske du tänker. I en blue ocean-situation kan det vara tvärt om. Ett alltför snävt fokus kan begränsa ditt inflytande över marknaden, och tvinga kunderna att själva pussla ihop helhetslösningar. Om du i stället tar det helhetsgreppet, och betraktar marknaden som ett ekosystem, stärker du konkurrenskraften. När en ny aktör vill slå sig in på samma marknad får hen svårare att härma ditt koncept, vars vision blivit flerdimensionell.