Blue ocean-strategier: Så bygger du företag på en outvecklad marknad

Blue ocean Brist på erfarenhet, referenser och beprövade koncept gör blue ocean-situationen oförutsägbar. VD-tidningen listar tre tips för dig som ger dig ut på en outforskad marknad.

Blue ocean-strategier: Så bygger du företag på en outvecklad marknad
Foto: Stock Adobe

Blue ocean skulle kunna översättas till okänt vatten, på ett ungefär. Begreppet betecknar situationen då en marknad är outvecklad och den som ger sig in i ett tidigt skede blir medskapare till marknadens spelregler. Här följer tre handfasta tips, ursprungligen listade i företagstidningen Entrepreneur, så att du som entreprenör lättare kan orientera dig på okända vatten.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

1. Lyssna på dina kunder och integrera data

Den som rör sig i en blue ocean kan inte förlita sig på vedertagna normer och insikter – för det finns inga. Det bästa sättet att istället nå kunskap om kundens behov, är genom datainhämtning och -analys. Över tid ger det i inte bara en relevant produkt för nöjda kunder, utan också en känsla av medskapande och partnerskap för kunden.

2. Ge din potentiella kund en aha-upplevelse

Det är inte säkert att dina framtida kunder vet om att de behöver dig. Att bara presentera en lösning räcker inte, om kunderna saknar förståelse för det underliggande problem som din produkt är tänkt att lösa. Därför behöver du definiera ett ’varför’, inte bara ett ’hur’ – beskriv för kunden det förbisedda scenario då din produkt kommer att behövas, hellre än hur produkten används. På sikt skapas en dialog med kundkretsen, i stället för envägskommunikation.

3. Tänk flerdimensionellt

Specialisering leder till framgång, kanske du tänker. I en blue ocean-situation kan det vara tvärt om. Ett alltför snävt fokus kan begränsa ditt inflytande över marknaden, och tvinga kunderna att själva pussla ihop helhetslösningar. Om du i stället tar det helhetsgreppet, och betraktar marknaden som ett ekosystem, stärker du konkurrenskraften. När en ny aktör vill slå sig in på samma marknad får hen svårare att härma ditt koncept, vars vision blivit flerdimensionell.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.