Bli lönsam och innovativ med coachande ledarskap

Ledarskap Att vara tydlig och få medarbetarna att växa är några av grundstenarna i ett coachande ledarskap. Men coachande ledarskap är också en utmaning, eftersom det ställer höga krav på dig som chef och ledare att vara prestigelös och att tydligt kommunicera mål och strategier.

Bli lönsam och innovativ med coachande ledarskap

Det coachande ledarskapet handlar om att skapa engagemang och drivkraft hos medarbetarna. Men coachning är inte detsamma som att ta ett steg tillbaka och delegera bort allt ansvar. Coachning är tvärtom tidskrävande, tarvar en hel del personlig talang, inlärningsförmåga och förmåga till struktur och planering.

Coachande ledarskap (precis som allt annat ledarskap) stöter dessutom alltid, undantagslöst, på patrull – förr eller senare. Det fungerar helt enkelt inte optimalt i alla situationer, med alla medarbetare. Du kommer därför alltid att ställas inför utmaningar när du väljer att coacha, stötta och utveckla.

Ta en titt i spegeln

Som i alla mellanmänskliga situationer, är det alltid ett bra första steg att börja med att titta i spegeln, när du står inför en utmaning. Titta noga och börja med att gå till botten med vad det är du uppfattar som utmanande. Du kanske tänker: ”det här kommer inte att gå, den här medarbetaren är en pessimist”, eller ”det här kommer att bli besvärligt” redan innan du går in i situationen med medarbetaren. För att inte fastna i dina egna hinder finns några åtgärder du kan vidta.

 Allt går att förändra

Den första åtgärden är att utgå från att allt, precis allt och alla, går att förändra. Om du går in i en coachande situation med utgångspunkten att det är kört, eller att medarbetaren du ska coacha inte kommer att kunna ändra på sina attityder, sitt beteende eller sitt agerande – då blir det en självuppfyllande profetia. Du kan aldrig någonsin få någon att ändra på sig om du signalerar att du inte riktigt tror på det du själv säger.

 Byt infallsvinkel

Nästa steg är att byta perspektiv. Om du till exempel tänker att en person är väldigt negativ, eller att du inte riktigt litar på medarbetaren i fråga – byt infallsvinkel. Tänk i stället: Den här medarbetaren kan vara negativ, vad finns det för andra sidor som du missat? Finns det någon som jobbar med medarbetaren som har en helt annan infallsvinkel? Hur skulle du själv fungera om du hade den situation som medarbetaren har? Förmågan att ta in en komplex verklighet, och tackla och tolka den ur flera olika infallsvinklar, är den kanske främsta egenskapen du som coachande chef kan utveckla.

 Undvik känslomässigt läckage

Slutligen är det även avgörande att du har koll på dina egna känslor. Coachning, precis som allt annat ledarskap, sker inte i ett vakuum. Att känna oro eller frustration, stress eller otålighet är inte förbjudet. Däremot är det inte så begåvat att låtsas som att dessa känslor inte finns. Du bör därför vara medveten om vad du själv känner. Om du går in i ett möte med en medarbetare och är omedveten om vad du själv signalerar, kommer signalerna snarare att förstärkas än dämpas. Det uppstår ett ”känslomässigt läckage” som du inte har kontroll över. Dina känslor syns och märks, trots att du försöker hålla tillbaks dem. Till slut blir försöket att hålla tillbaks känslorna en signal i sig.

Ha ett tydligt syfte

Ta istället en lugn stund för dig själv innan en sittning med en medarbetare, så att du själv vet vad du känner och varför. Tänk också på hur din egen attityd påverkar den du ska coacha. Vill du lyfta, inspirera och bekräfta, eller är syftet att analysera något som har gått fel för att kunna gå vidare? När du klarlagt ditt syfte måste dina känslouttryck ligga i linje med det du säger – inte motsäga dig.

Detta är första delen i en artikelserie om coachande ledarskap, andra delen hittar du här.

 

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

Vd-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.