Bjud upp till varumärkestango

"It takes two to tango". Ett välkänt utryck som går att applicera även på varumärken. Det krävs nämligen två som dansar för att ett varumärke ska upplevas som sant.

Om medarbetarna på ett företag inte vet vilket varumärket är och vad det står för kan de inte heller kommunicera ut det till kunderna. För att varumärket ska bli starkt för kunderna krävs alltså att det är starkt även bland medarbetarna.

– Det är kundernas upplevelse av ett varumärke som avgör om det är sant eller på låtsas, samtidigt kan man inte ha nöjda kunder om man inte har nöjda medarbetare. Är medarbetaren inte nöjd, är inte kunden heller det. Kunderna har det inte roligare än vad du själv har det, säger varumärkesexperten Kaj Runelund som skrivit boken Varumärkestango.

Varumärke=relationer

För att få ett starkt externt varumärke menar Kaj Runelund att man därför måste börja inifrån med företagets värdegrund. Om ett företag inte har en gemensam värdegrund och inte vet vad varumärket står för internt, kommer varumärket att urholkas eftersom medarbetarna inte kan kommunicera ut det till kunderna.

– I bland borde man tänka relationer och skita i varumärket. Slår vi ihjäl varandra internt vill inte kunderna handla. Ett företags varumärke kan aldrig vara starkare än summan av kvaliteten på relationerna, säger han.

Varumärket är heller aldrig bättre än den senaste relationen till kunderna. Som exempel återger Kaj Runelund en händelse ur sitt eget liv som inträffade för en tid sedan. Han hade handlat en fläskfilé som visade sig vara härsken. När han gick tillbaka till mataffären frågade de honom om kvitto, något som fick honom att känna sig misstrodd. Han berättar att just då var inte matvarukedjans varumärke så mycket värt för honom.

– Vi har alla upplevelser av osanna varumärken. De som inte håller vad de lovar och inte ger den upplevelse de lovar. Men ju starkare varumärke man har, desto mindre roll spelar ett surt butiksbiträde, berättar Kaj Runelund.

Fakta

Så stärker du varumärket

1. Vad finns på bordet? Stäm av ledningsgruppens syn på vad ett varumärke är och vilka dokument och formuleringar som redan finns.2. Hur ser varumärket ut idag? Definiera företagets varumärke i ledningsgruppen.3. Är det definierade varumärket det önskade varumärket? Om inte – modifiera definitionen så att det blir som ni vill ha det.4. Hur ska vi leva varumärket? Ta reda på vad det innebär för ledningsgrupp, medarbetare och kunder om ni lever varumärket fullt ut.5. Förankra varumärket och involvera medarbetarna. Ta reda på vilka handlingsalternativ som finns och hur medarbetarna ska bli delaktiga.Källa: Kaj Runelund

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.