nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Bild på Andoni Lacinai
Antoni Lacinai är krönikör i Vd-tidningen.

Bara en ledare kan informera

Är du bra på att informera? Så bra så att alla fattar, gillar och vill följa dig mot din vision? Grattis, sluta läs nu och gå ut i världen och missionera. För dig som är kvar: läs mina tankar.

Många chefer idag kan inte längre kommunicera som vi gjorde förr. Vi satt runt lägerelden. Våra ledare tog till orden och med hjälp av berättelser och sensmoral fick de resten av stammen att förstå vad som var viktigt, var det fanns mat, vilka områden eller stammar man skulle undvika och hur man skulle bete sig för att få vara en del av gemenskapen. Deras ordförråd var mindre än vårt. Eller?

Idag pratar många chefer PowerPointska eller Excelska. Ibland snackar de excelska inuti en PowerPoint. Stackars medarbetare…

För längesedan, under ett ledarskapsprogram när jag var anställd på Ericsson, lärde jag mig en superenkel modell som jag fortfarande missionerar: I > I > I

Involvera –> Informera –> Implementera

Tesen är briljant i sin enkelhet:

– De som involverar mycket behöver informera lite och implementationen blir också av.

– Den som å andra sidan involverar lite behöver informera mycket och implementationen blir bara kanske av.

Vem är bäst på vad? Ledare, chefer eller medarbetare?

Enligt mig ser det ut så här:

• En bra chef är bäst på att involvera. Att facilitera och skapa delaktighet i gruppen som sedan kan komma fram till hur saker ska göras och hur mål ska nås.

• En bra ledare är bäst på att informera. Att med sin kommunikation engagera och entusiasmera, skapa målbilder på vad som ska nås och hur bra det kommer att kännas när gruppen är där.

• En bra medarbetare är bäst på att implementera. Att få saker gjort som leder mot målet. Att samarbeta, producera och agera.

Det betyder inte att någon av dessa roller skulle vara dålig på de andra. Bara att de briljerar på sina områden när de agerar som bäst. Om det är så, betyder det att de enda som ska ställa sig på era stormöten och informera: Det är de av er som är ledare. De är nämligen experter på ett annat I-ord vilket är att Inspirera.

Så vad är du? Och är du i så fall på rätt plats?

Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Kommunicera som en ledare. Informera som en ledare.

 

Fakta:

Antoni Lacinai är föreläsare, författare och utbildare i kommunikation, mål och möten. Han har de senaste 25 åren jobbat med att hjälpa företagsledare att förbättra sin kommunikation. Han har nu senast skrivit boken ”Bättre möten på mässan”.

Taggar:

Fler nyheter

Få har möjlighet att träna på arbetstid

En ny undersökning visar att fyra av tio personer i Sverige säger att de är i dålig fysisk form och fler är bekymrade över sin egen hälsa. Trots det visar även undersökningen att många arbetsgivare inte prioriterar personalens hälsa. Endast var tionde person uppger att de får träna på arbetstid.

Sveriges Friskaste Företag

Byggmästar’n i Skåne har tilldelats utmärkelsen Sveriges Friskaste Företag 2018. Byggföretaget med huvudkontor i Helsingborg och med en omsättning på nästan en miljard kronor har integrerat arbetsmiljöarbetet i hela verksamheten och sätter ett likhetstecken mellan kvalitet i kundleveransen och medarbetarnas utveckling och hälsa.

7 steg till en förbättringskultur

Att arbeta med ständiga förbättringar är nödvändigt i de flesta organisationer. Men hur får man till den rätta glöden hos medarbetarna? Hur bygger man som ledare en kultur av ständiga förbättringar?
– Gör det så enkelt som möjligt. Teorier och modeller i all ära – men det är vad man gör i vardagen som spelar roll, säger ledarutvecklaren Ola Ljunggren Bergeå.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här