Många chefer idag kan inte längre kommunicera som vi gjorde förr. Vi satt runt lägerelden. Våra ledare tog till orden och med hjälp av berättelser och sensmoral fick de resten av stammen att förstå vad som var viktigt, var det fanns mat, vilka områden eller stammar man skulle undvika och hur man skulle bete sig för att få vara en del av gemenskapen. Deras ordförråd var mindre än vårt. Eller?
Idag pratar många chefer PowerPointska eller Excelska. Ibland snackar de excelska inuti en PowerPoint. Stackars medarbetare…
För längesedan, under ett ledarskapsprogram när jag var anställd på Ericsson, lärde jag mig en superenkel modell som jag fortfarande missionerar: I > I > I
Involvera –> Informera –> Implementera
Tesen är briljant i sin enkelhet:
– De som involverar mycket behöver informera lite och implementationen blir också av.
– Den som å andra sidan involverar lite behöver informera mycket och implementationen blir bara kanske av.
Vem är bäst på vad? Ledare, chefer eller medarbetare?
Enligt mig ser det ut så här:
• En bra chef är bäst på att involvera. Att facilitera och skapa delaktighet i gruppen som sedan kan komma fram till hur saker ska göras och hur mål ska nås.
• En bra ledare är bäst på att informera. Att med sin kommunikation engagera och entusiasmera, skapa målbilder på vad som ska nås och hur bra det kommer att kännas när gruppen är där.
• En bra medarbetare är bäst på att implementera. Att få saker gjort som leder mot målet. Att samarbeta, producera och agera.
Det betyder inte att någon av dessa roller skulle vara dålig på de andra. Bara att de briljerar på sina områden när de agerar som bäst. Om det är så, betyder det att de enda som ska ställa sig på era stormöten och informera: Det är de av er som är ledare. De är nämligen experter på ett annat I-ord vilket är att Inspirera.
Så vad är du? Och är du i så fall på rätt plats?
Kommunikation, arbetsglädje och resultat går hand i hand. Kommunicera som en ledare. Informera som en ledare.
Fakta:
Antoni Lacinai är föreläsare, författare och utbildare i kommunikation, mål och möten. Han har de senaste 25 åren jobbat med att hjälpa företagsledare att förbättra sin kommunikation. Han har nu senast skrivit boken ”Bättre möten på mässan”.