Det är en väloljad apparat som drar i gång. Ett femtiotal arbetsgivarorganisationer och lika många fackförbund kavlar upp ärmarna. Flera hundra förhandlare, jurister, statistiker, kommunikatörer och ombudsmän mobiliseras. Därtill kommer alla medlemmar i fack och arbetsgivaorganisationer som deltar i parternas förhandlingsdelegationer. Det hålls avtalskonferenser, samordnas yrkanden och putsas strategier. Och sedan – en näst intill total tystnad. Alla väntar på det magiska ”märket” som industrin ska sätta. Arbetstagarna väntar nyfiket på vilken procentsats deras löner ska höjas med och arbetsgivarna vill säkerställa sig om att kostnadsökningen ryms inom den budgeterade personalkostnaden.
Industriavtalet, det sedan 1997 gällande förhandlingsavtalet mellan Svenskt Näringsliv och facken inom industrin, ger parterna inom den internationellt konkurrensutsatta industrin förtur att förhandla. Märket, det vill säga löneökningstakten som industrin enas om, blir en ledstjärna för resten av arbetsmarknaden att följa.
Innan förhandlingarna börjar är det fullt pådrag i medierna. Ekonomiska experter uttalar sig, vd:ar och fackförbundsordförande förklarar varför just deras perspektiv är det viktigaste. Fackförbunden trumpetar ut att de är redo att ta sina medlemmar ut i strejk, medan arbetsgivarna talar om vikten av återhållsamhet. Men så fort förhandlingarna börjar stängs dörrarna och tystnaden tar över. Plötsligt är det som om ingen längre har något att säga.
Om parterna lyckas enas får vi höra det vid en välregisserad presskonferens där resultatet presenteras i enlighet med en noggrant förhandlad tågordning. Sedan ett par avtalsrörelser tillbaka har förhandlingsordningen ändrats och det finns nu en möjlighet för parterna inom industrin att kalla in de så kallade opartiska ordförandena (OpO) att träda in och leda förhandlingarna.
När den 1 april kommer, har vi med största sannolikhet ett märke. Förra gången det begav sig sattes märket klockan 19 kvällen innan de gamla avtalen löpte ut. När avtalen inom industrin är klara och märket är satt börjar övriga parter på arbetsmarknaden att kopiera märket och förhandla fram sina egna små avvikelser. Det är samma procedur varje gång. Mycket väsen för ingenting? Nästan.
Man skulle kunna undra om hela denna märkesprocess verkligen är det mest effektiva sättet att sätta löner på. Skulle vi kunna hitta en enklare lösning? För det är svårt att inte undra: hur mycket av detta arbete är egentligen nödvändigt? Eller är vi bara fångade i en tradition som ingen riktigt vågar ifrågasätta?
Magnus Lindström är jurist och har varit ett stöd för arbetsgivare i över 25 år. I dag arbetar han som chefsförhandlare och vice vd på den fristående arbetsgivarorganisationen Sinf som organiserar små och medelstora industri- och tjänsteföretag, med eller utan kollektivavtal.
publicerad 9 december 2024