91 procent av svenska företag planerar att öka sina investeringar i generativ AI under 2025. Bland dessa svarar fler än hälften att det kommer att ske genom en ökad IT-budget, utan att minska investeringar i andra delar av verksamheten.
9 av 10 svenska företag ökar sin investering i AI – men anställda efterlyser mer utbildning
AI
Företagens investeringar i AI fokuserar främst på teknologi och inte på att utbilda människorna som ska använda tekniken, visar en ny undersökning från Accenture. Något som nu efterfrågas.

Foto: Adobe Stock.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
Samtidigt syns ett glapp mellan ledning och slutanvändare när det kommer till utbildning i just artificiell intelligens. 92 procent av cheferna anser att deras anställda fått tillräcklig utbildning för att använda AI på ett effektivt sätt, men bara 69 procent av de anställda håller med, enligt rapporten.
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