Många företag riskerar att förlora sin kundbas

Affärerna En ny undersökning från Adobe visar att europeiska företag riskerar att förlora en stor del av sin kundbas, med 70 procent av europeiska kunder som är villiga att helt sluta handla från ett företag om deras förtroende bryts – men data visar också att belöningarna för att bygga bättre kundrelationer genom förtroende är betydande.

Många företag riskerar att förlora sin kundbas
Adobes undersökning visar att det har uppstått en klyfta mellan hur högt varumärken rankar sig själva och olika kunders åsikter. Foto: Adobe Stock

Adobes Future of Marketing-undersökning kring digitala kundupplevelser visar att bättre användning av data är det primära sättet att bygga upp och fördjupa förtroende, och att varumärken som vinner förtroende belönas med ökad försäljning, opinionsbildning och långsiktiga relationer. De huvudsakliga sätten som kunder visar sitt förtroende för ett varumärke är genom att:

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

1. Göra fler inköp (67 %)

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

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.