Kultur och värderingar ligger i tiden. Och de som lyckas med att få sin verksamhet att genomsyras av en gemensam kultur och gemensamma värderingar har stor chans att få högre avkastning och bättre tillväxt. Det visar studien Värderingar och kultur på svenska företag.
– Vi har länge sett att företag med starka värderingar är mer framgångsrika och attraktiva som arbetsgivare, men nu ser vi också att det även finns en koppling till det finansiella resultatet, säger Annika Ahnlund, redaktör och grundare av HRbloggen.se.
Studien visar att det är tre gånger vanligare att hitta kulturstyrda bolag bland de bolag som har högst avkastning och 1,5 gånger vanligare i gruppen bolag med positiv tillväxt. Vidare visar resultatet att bolag med en stark kultur upplever förbättringar som högre kundnöjdhet, bättre samarbete, en mer förändringsbenägen organisation och högre trivsel.
– I dagens ständigt föränderliga organisationer tror jag att värderingarna fungerar som ett sammanhållande kitt, säger Annika Ahnlund.
Mer än fina ord
Tjugo procent av studiens 300 företag uppger att de har kommit så långt att kultur och värderingar genomsyrar organisationen och påverkar beslutsfattande.
– Det är jätteroligt att se hur många som faktiskt har lyckats med att ta de fina orden på pappret och implementera dem i verksamheten, säger Annika Ahnlund.
Att värdeorden, som företaget har betalat en förmögenhet på att få fram, inte blir något mer än just fina ord på ett papper eller på en tjusig hemsida, är annars fallgropen för de som inte lyckas.
– Orden måste översättas i konkreta handlingar, annars fungerar det inte. De måste finnas med i beteendet på alla avdelningar och i allt som händer inom organisationen. Från lönesättning och utvecklingssamtal till rekrytering av medarbetare, säger Annika Ahnlund.
Vd:n visar vägen
Om man tittar på de bolag som har lyckats, så har de flesta använt sig av ledarskapet i värderingsarbetet.
– Ledarskap är den enskilt vanligaste metoden för att implementera kultur och värderingar i organisationen, det är alltså vd:n som har uppgiften att göra värderingarna tydliga och kända för alla medarbetare. Att vd:n lever som man lär är viktigt, man gör ju som bekant inte som chefen säger, utan som chefen gör, säger Annika Ahnlund.
Att mycket hänger på ledaren om man ska lyckas i värderingsarbetet finns det flera exempel på.
– Det är bara att titta på Ikea. De har sin Ingvar Kamprad som åtminstone enligt ryktena kör runt i sin gamla volvo, säger Annika Ahnlund.
Utöver ledarskapet hör även workshops och föreläsningar till de viktigaste verktygen för att implementera kultur och värderingar, enligt de organisationer som deltagit i studien. Andra aktiviteter man genomfört för att nå sitt mål är storytelling, utbildningar och interna reklamkampanjer.
Fakta
FAKTA
- Engagemang
- Öppenhet
- Enkelhet
- Ansvar
- Respekt