Sju tumregler för konstruktiv konflikthantering

Organisationen Konflikter är tråkiga, tidskrävande och inte minst kan de bli dyra i längden. Lär dig grunderna i konflikthantering för att snabbt lösa fnurror på tråden i din organisation.

1. Fråga dig själv vad det är du inte vet än. Håll i minnet att du inte vet hur situationen uppfattas för andra. Ställ öppna frågor för att förstå bakgrunden till konflikten. Människors bilder av vad situationer handlar om är viktiga orsaker till hur de beter sig. Tänk också på att vara öppen för att lära dig nya saker om dig själv och hur du uppfattas av andra. Andra kanske tycker att du bidragit mer till problemen än vad du själv är medveten om.

2. Skilj på problem och person. Formulera konfliktfrågorna som gemensamma problem som ni måste hitta lösningar på. Avstå från förebråelser och negativa omdömen om andra personer. Tyckanden och känslor bör uttryckas på sätt som underlättar för er att nå fram till goda resultat.

3. Var tydlig, rak och konkret i din kommunikation. Tala om precis vad du sett, hört och varit med om som påverkat din syn på saken. Tala om vad som är viktigt för dig, varför du tycker det är viktigt, vad du känner och vad du önskar. Fråga efter motpartens känslor och behov på ett sätt som visar att du bryr dig om och respekterar dem.

4. Håll kontakt med motparten. Att bryta kontakten med motparten leder ofta till svårare konflikter. Gör vad du kan för att upprätthålla kommunikationen. Ta initiativ till små tillmötesgåenden som kan skapa förtroende. Erbjud dig att själv göra något som tillgodoser någon av motpartens önskningar och föreslå motparten mindre saker denna kan göra för att tillmötesgå dina önskningar. Detta skapar tilltro till att det går att förändra relationen i positiv riktning.

5. Sök efter de behov och intressen som ligger bakom konkreta ståndpunkter. Köpslående om bestämda ståndpunkter leder ofta till låsningar. Undersök vilka behov och intressen som skulle tillgodoses av konkreta krav och se om det finns alternativa och ömsesidigt acceptabla sätt att tillgodose dessa. Se förebråelser, anklagelser och negativa omdömen från motparten som oskickliga försök att uttrycka känslor. Visa förståelse för de känslor motparten har utan att ta åt dig av de angrepp du utsätts för. Ta reda på vad som är viktigt för dig själv och behåll kontakten med detta under konfliktförloppet.

6. Gör det lätt för motparten att vara konstruktiv. Väck inte motpartens försvarsreaktioner genom förebråelser, anklagelser, kritik och negativa omdömen. Ge motparten erkännande och respekt på de punkter där du ärligt kan det. Visa motparten att du bryr dig om det som är viktigt för honom/henne. Ta ansvar för din egen del i konflikthändelserna.

7. Öva upp din förmåga att se konflikten utifrån. Var uppmärksam på vilka handlingar som påverkar spänningen i konflikten i negativ eller positiv riktning. Träna dig på att se hur du själv kan påverka det fortsatta konfliktförloppet i konstruktiv riktning. Pröva din egen bild av det som händer genom att prata med opartiska personer. Ta upp de problem du ser så tidigt som möjligt, innan de hinner bli allvarliga konfliktämnen.

Källa: Thomas Jordan, Konfliktakademien.

Fakta

Läs mer

Du hittar fler matnyttiga artiklar om konflikthantering i Vd-tidningen nummer 1 2014.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.