Små och medelstora företag spelar stor roll för Sveriges tillväxt, inte minst på landsbygden. Och Novus nya undersökning visar att 94 procent av dem ser positivt på framtiden.
Småföretagen ser ljust på framtiden – men export utmaning för tillväxt
Affärer
En ny undersökning från Novus, beställd av Amazon Sverige inför Åre Business Forum, visar att framtidstron bland svenska små och medelstora företag på landsbygden är mycket stark – men att komplexa regelverk kan hämma möjligheten att växa.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Undersökningen, som omfattar 200 företag, visar att 54 procent ser möjligheter till expansion, medan 40 procent förväntar sig att verksamheten fortsätter i oförändrad omfattning.
– Det är fantastiskt inspirerande att se att framtidstron bland företagare på den svenska landsbygden är stark. Tillgång till internationella kunder skapar nya möjligheter för Sveriges små- och medelstora företag. Med rätt verktyg och tillgång till globala försäljningskanaler kan fler svenska företag ta steget ut internationellt och skapa hållbar tillväxt, säger Gulfem Toygar, sverigechef på Amazon Sverige, i ett pressmeddelande.
Trots detta kvarstår export som en stor utmaning för tillväxt. 84 procent av bolagen uppger att stigande kostnader utgör det största tillväxthindret. Många bolag pekar också på export som en av de största utmaningarna för fortsatt tillväxt – där 14 procent upplever att export är för kostsamt och 11 procent uppger att regler och byråkrati begränsar deras internationella tillväxtpotential.
Bland de företag som redan exporterar eller planerar att expandera internationellt identifieras ses höga etableringskostnader och komplexa regelverk som utmaningar. Den vanligaste svårigheten uppges vara att etablera kontakt med nya globala kunder, något nästan vart femte bolag upplever som en betydande utmaning enligt undersökningen.