5 steg för en hälsosam inomhusluft på arbetsplatsen

HR Hur säkrar man sina anställdas hälsa på arbetsplatsen och hur förbereder man för en säker tillbakagång till kontoret? QleanAir Scandinavia har samlat fem viktiga steg som varje arbetsgivare borde följa för att säkra en hälsosam inomhusmiljö.

5 steg för en hälsosam inomhusluft på arbetsplatsen
Att ha en strategi för ren inomhusluft på plats kommer bli avgörande. Foto: Adobe Stock

Till följd av coronapandemin har vardagen förändrats drastiskt under det senaste året. Kommande vinter och torrare luft kommer påverka inomhusluften och risken för smittspridning på arbetsplatsen. Luftrenare, ventilation och hälsosamma rutiner kommer bli viktiga åtgärder.

– Även om vi är mitt i en rådande pandemi med olika restriktioner, måste företagen börja förbereda sig på en trygg och säker tillbakagång till det fysiska kontoret. Att ha en strategi för ren inomhusluft på plats kommer bli avgörande för att arbeta för en hälsosam inomhusmiljö för alla medarbetare, säger Christina Lindstedt, vd på QleanAir Scandinavia.

Fem steg att följa som arbetsgivare – för en säker och hälsosam inomhusmiljö:

1. Gör en ordentlig analys

Det finns flera aspekter att ha i åtanke när man ska göra en analys av sin inomhusluft; hur många människor kommer och går i lokalen under en dag, vilken aktivitet sker på arbetsplatsen och hur ser lokalens ventilationssystem ut? Gör en ordentlig inventering av arbetsplatsens luftkvalitet för att säkerställa att ni tar till rätt åtgärder och hittar en lösning som passar just er. Och glöm inte heller att regelbundet mäta luftkvaliteten för att säkerställa en positiv effekt.

2. Håll avstånd

Att hålla avstånd till varandra kommer vara fortsatt viktigt då vi återvänder till den fysiska arbetsplatsen för att motverka smittspridning. Arbetsgivare bör därför ta med detta i arbetsplatsens strategi för en säker inomhusluft och se över de dagliga rutinerna på arbetsplatsen. Att sprida ut sig i lokalerna och att hålla ned antalet personer på möten är enkla åtgärder för att behålla god luftkvalitet och skapa trygghet för varje medarbetare.

3. Ventilera ordentligt

För att säkerställa en hälsosam inomhusmiljö bör varje arbetsplats ha ett ventilationssystem anpassat efter de specifika behoven på arbetsplatsen. WHO, ECDC och andra aktörer rekommenderar att sätta på ventilationen redan cirka två timmar innan arbetsdagen börjar och att ha igång det två timmar efter den sista personen gått hem, för att säkra att luften blir ordentligt ventilerad. Om ventilationssystem saknas eller är otillräckligt bör möjligheterna till installation av ett system eller utökad kapacitet utredas. Under tiden är det viktigt att vädra ofta.

4. Rena luften

Lösningar för luftrening kan hjälpa till att minska risken för smittspridning på arbetsplatsen. Mobila luftrenare är därför en bra åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i lokalen där utmaningarna är som störst, såsom utrymmen där många människor rör sig. Dessutom hjälper luftrenare till att öka luftcirkulationen i lokalen vilket ökar luftkvaliteten. Men var noga med att välja en lösning med ordentligt filter och hög kapacitet, samt konsultera gärna med en expert för att placera luftrenaren rätt i lokalen.

5. Planera långsiktigt

Det är viktigt att hitta lösningar för ren luft som är effektiva över tid. Konsultera med en rådgivare som kan mäta luftkvaliteten på din arbetsplats och hjälpa till att sätta upp en ‘renlufts-strategi’ utifrån era behov, samt ta fram ett serviceupplägg som säkerställer luftkvaliteten på lång sikt.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste