5 nyttiga ledarskapsvanor

Ledarskap & Styrning Bra ledarskapsvanor är grundläggande för ett högt medarbetarskap, välmående och affärsresultat. Här visar Puls Solutions på några vanor som garanterat utvecklar ledarskapet.

5 nyttiga ledarskapsvanor
En hög integritet hos sin ledare är något som uppskattas av de flesta. Foto: Adobe Stock

5 goda vanor hos en ledare

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Strategiska artiklar med tips och analyser.
  • 6 fullmatade magasin årligen.
  • Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
  • 100 procents fokus på vd-rollen.
Redan prenumerant?

1. Visa förtroende för dina medarbetare

Förtroende är grundläggande för att ditt team ska kunna må bra, utvecklas och prestera. Det är viktigt att du som ledare visar och har förtroende för ditt team och dina medarbetare. Du måste kunna lita på att de kan lösa sina arbetsuppgifter så bra som möjligt. Visa uppskattning och stötta dem när de behöver det från dig.

2. Kommunicera öppet

Öppenhet i kommunikation och i hur du agerar som ledare är otroligt viktigt för att skapa förutsättningar för ett högt förtroende hos dina medarbetera och ditt team. Kommunicera öppet om positiva och negativa nyheter, ge dina medarbetare utvecklande feedback. Var med om att skapa en organisation där var och en får utmana sig själv och vågar testa nya grejer, där man får misslyckas ibland och öppet prata om sina misstag och där man får lov att lära sig av sina misstag. Det driver både medarbetarengagemang och en hög innovationskraft på din arbetsplats.

3. Ha integritet

En hög integritet hos sin ledare är något som uppskattas av de flesta. Det är viktigt att du som ledare är ärlig, rättvis, uppriktig och behandlar alla dina medarbetare på samma sätt som du själv vill bli behandlad.

4. Ha en positiv grundinställning

Går du som ledare runt och gnäller och klagar så kommer dina medarbetare att göra det samma. Du kommer att sprida negativitet runt dig. Att vara negativ är riktigt dåligt för dina medarbetares engagemang och välmående såväl som för ditt affärsresultat. Försök ha en positiv inställning och se möjligheter, även i problem. Det är bara att inse att om det inte funnits problem så hade ni sannolikt inte behövts på jobbet :). Det innebär såklart inte att du ska blunda för de problem som uppstår. Men försök ha en positiv grundsyn, visa empati för dina medarbetare och var lösningsfokuserad.

5. Fatta beslut

En duktig ledare måste våga fatta beslut. Sov gärna på saken men effektiva ledare är inte rädda för att fatta avgörande och ta tuffa beslut snabbt när det krävs. Har du all information som du behöver för att fatta ditt beslut, tveka inte – gör det. Och när du väl har fattat ett beslut, så håll dig till det såvida det inte finns en särskilt bra anledning för dig att ändra det.

Mer om Puls Solutions

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.