5 goda vanor hos en ledare
5 nyttiga ledarskapsvanor
Ledarskap & Styrning
Bra ledarskapsvanor är grundläggande för ett högt medarbetarskap, välmående och affärsresultat. Här visar Puls Solutions på några vanor som garanterat utvecklar ledarskapet.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
1. Visa förtroende för dina medarbetare
Förtroende är grundläggande för att ditt team ska kunna må bra, utvecklas och prestera. Det är viktigt att du som ledare visar och har förtroende för ditt team och dina medarbetare. Du måste kunna lita på att de kan lösa sina arbetsuppgifter så bra som möjligt. Visa uppskattning och stötta dem när de behöver det från dig.
2. Kommunicera öppet
Öppenhet i kommunikation och i hur du agerar som ledare är otroligt viktigt för att skapa förutsättningar för ett högt förtroende hos dina medarbetera och ditt team. Kommunicera öppet om positiva och negativa nyheter, ge dina medarbetare utvecklande feedback. Var med om att skapa en organisation där var och en får utmana sig själv och vågar testa nya grejer, där man får misslyckas ibland och öppet prata om sina misstag och där man får lov att lära sig av sina misstag. Det driver både medarbetarengagemang och en hög innovationskraft på din arbetsplats.
3. Ha integritet
En hög integritet hos sin ledare är något som uppskattas av de flesta. Det är viktigt att du som ledare är ärlig, rättvis, uppriktig och behandlar alla dina medarbetare på samma sätt som du själv vill bli behandlad.
4. Ha en positiv grundinställning
Går du som ledare runt och gnäller och klagar så kommer dina medarbetare att göra det samma. Du kommer att sprida negativitet runt dig. Att vara negativ är riktigt dåligt för dina medarbetares engagemang och välmående såväl som för ditt affärsresultat. Försök ha en positiv inställning och se möjligheter, även i problem. Det är bara att inse att om det inte funnits problem så hade ni sannolikt inte behövts på jobbet :). Det innebär såklart inte att du ska blunda för de problem som uppstår. Men försök ha en positiv grundsyn, visa empati för dina medarbetare och var lösningsfokuserad.
5. Fatta beslut
En duktig ledare måste våga fatta beslut. Sov gärna på saken men effektiva ledare är inte rädda för att fatta avgörande och ta tuffa beslut snabbt när det krävs. Har du all information som du behöver för att fatta ditt beslut, tveka inte – gör det. Och när du väl har fattat ett beslut, så håll dig till det såvida det inte finns en särskilt bra anledning för dig att ändra det.