– Vår undersökning visar att mer än varannan chef i de mindre företagen anser sig sakna kompetens att ta hand om psykisk ohälsa. Det är mycket oroande med tanke på att sjukskrivning kan ha sin grund i arbetslivet. Och har en medarbetare det besvärligt på hemmafronten är det extra betydelsefullt att jobbdelen fungerar bra, så att den totala påfrestningen inte blir för stor, säger Kristina Ström Olsson, hälsostrateg på Länsförsäkringar.
Runt hälften av småföretagarna uppger också att de saknar verktyg att hantera stress, utmattning eller ångest hos en medarbetare. Lika många saknar verktygen för att stötta vid fysisk ohälsa såsom ryggont. Bland de lite större småföretagen med 5-10 anställda svarar fler att de har verktyg jämfört med småföretag med 1-4 anställda.
Kristina Ström Olssons 4 tips till chefer för en hälsosam arbetsplats som hjälper till att förebygga ohälsa:
1. Skapa ett gott arbetsklimat genom ett rättvist och stödjande ledarskap med öppen kommunikation.
2. Ge tydliga förväntningar och mål samt ge medarbetaren eget ansvar.
3. Se över arbetsbelastningen och se till att det finns tid för återhämtning i vardagen.
4. Se till att ha stöd av en oberoende expertresurs.