Syftet med rapporten ”Framtidens kontor i mellanstora svenska städer” som fastighetsbolaget Diös och Sweco Architects tagit fram är att kartlägga utformningen av framtidens kontor på en marknad som i allt högre grad attraherar högutbildad kompetens och fler företagsetableringar. Rapporten visar bland annat att framtidens kontor ställer allt högre krav på smarta tekniska förutsättningar, trygghet och en miljö som möjliggör olika arbetssätt. Attraktiviteten förstärks av fastighetens hållbara förutsättningar; lokalerna ska exempelvis vara miljöcertifierade, tillhandahålla förnyelsebar grön energi och erbjuda smarta mobilitetslösningar som underlättar hållbara transportval. Kontorets roll som nod för varumärket och mötesplats för internt och externt relationsskapande är fortsatt stark. Mycket pekar även på att platsen och sammanhanget utgör en viktig framgångsfaktor när det kommer till hur välmående kontoret och verksamheten är.
3 insikter om framtidens kontor
HR & Arbetsmiljö Efterfrågan på moderna och varumärkesstärkande kontor i rätt lägen ökar i mellanstora städer i norra Sverige, där digitaliserade arbetssätt, rätt förutsättningar för en högkvalitativ fritid och kortare pendlingstider är några av framgångsfaktorerna.

Det är tydligt att framtidens kontor behöver en ny sorts flexibilitet. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
– Sveriges ögon är riktade mot norra Sverige och våra tillväxtstäder. Det vi ser är den senaste tidens ökade efterfrågan på varumärkesstärkande kontor. Det stärker vårt erbjudande och vår ambition är alltid att ligga steget före för att kunna tillgodose nya behov och fortsätta bidra till att stärka attraktionskraften i våra städer, säger Andreas Eriksson, ansvarig nya affärer, Diös.
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


