nr-logo

Strategisk nytta för varje vd.

Man som drunknar i papper.
Stress är något allt fler brottas med.

Vilken stresstyp är du?

Är du händelsehopparen, snuttaren, mejlnarkomanen, skjutaupparen, tidsoptimisten, behagaren eller arbetsälskaren?
I en boken "Sluta stressa på jobbet" kategoriserar författarna Helén Vedlé och Rune Nilsson olika typer av stressbeteenden.

Händelsehopparen styrs av yttre signaler. Signalen kan vara till exempel telefon, e-post, chatt, kollega eller besökare.

– Om du har lätt för att hoppa på alla nya yttre signaler och utföra de uppgifterna istället för att fortsätta med det du höll på med kan det hända att du är en händelsehoppare.

Snuttaren hoppar mellan uppgifter och styrs av yttre och inre signaler. Man hoppar från en uppgift till en annan utan att avsluta. Dessa personer är inte koncentrerade utan mycket splittrade.

– De mår inte särskilt bra och orkar inte ta tag i arbetet. Frustrationen styr dem till att jobba lite här och lite där. Gärna med enkla, roliga uppgifter, kanske inte viktiga och inte ens bråttom, berättar Helén Vedlé.

Hon och Rune Nilsson har under de senaste åren mött många som är mejlnarkomaner, både i jobbet och privat. Så fort det kommer ett nytt mejl öppnar de och läser det.

De flesta som de möter får 20-40 mejl om dagen exklusive reklam och nyhetsbrev.

– Om du räknar med att varje mejl i snitt tar 1-3 minuter att läsa inklusive att svara något kort blir det 1-2 timmar om dagen exkluderat alla mejl som tar längre tid att besvara.

Om man får 40 mejl om dagen och jobbar 8 timmar blir man i snitt avbruten var tolfte minut.

Skjutaupparen har svårt att ta beslut. De förhalar och skjuter på en viktig uppgift till sista stund.

– Gamla arbetsuppgifter som ligger tar kraft. Att åtgärda dem går ofta fortare än man tror, konstaterar Helén Vedlé.

Tidsoptimisten vill att det ska gå fort.

– Tidsoptimisten fördröjer en förflyttning, att påbörja en uppgift eller att uppskatta tidsåtgång.

Behagaren låter andras behov gå före de egna.

– Dessa personer har svårt att säga nej om någon ber om hjälp.

Arbetsälskaren som tycker att det är otroligt roligt att arbeta, känner att behov och drivkrafter tillfredsställs genom jobbet.

– Arbetsälskaren låter arbetet bli en lite för stor del av livet.

Etiketter:,

Fler nyheter

Konsten att hantera nödvändiga konflikter

Konflikter är något som är nödvändigt och ett naturligt tillstånd för att en verksamhet ska utvecklas. Konsten är att hantera kraften i dem på rätt sätt och ha kontroll innan konflikten tar över och blir skadlig. Det menar konfliktexpert Tamara Maskovic på Medlingscentrum.

5 tips för att minska generationsgapet

Många företag gör en miss i sitt mångfaldsarbete genom att glömma bort åldern. Men när andelen äldre och yngre nu ökar i samhället ställer det allt högre krav på företagen att få generationerna att arbeta effektivt tillsammans. Molntjänstföretaget Citrix ger därför fem tips på hur det kan göras.

Hur betalar man för engagemang?

Krönika

Hur viktig är lönen för att motivera medarbetare? Vad är egentligen belöningarna för arbete? Dessa frågor har studerats i många år runtomkring i världen. I den spännande nya svenska boken ”Lön och motivation” (Liber förlag), av löneexperterna AnnCharlotte Bretan och Johan Tesslin, utvidgas begreppet belöning till att handla om ledares investeringar av pengar, tid och […]

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vd-tidningens nyhetsbrev är helt gratis. Anmäl dig här