Vågar du ta reda på ditt rykte?

Personligt Som ny vd för Qgroup delade Jon Carvell ut sitt professionella rykte till sina medarbetare.
– För mig är det ett viktigt verktyg när jag börjar i en ny koncern, att folk snabbt kan bygga sig en uppfattning om mig, säger han.

Vågar du ta reda på ditt rykte?

– Alla kan också inse att det här inte är den fulla bilden av vem personen är. Jag skickade inte det här till min fru eller mina privata vänner. Det är det yrkesmässiga ryktet som är på tal. Hur det är att jobba ihop eller köpa tjänster av personen.

Nu är tanken att alla 45 anställda på Qgroup ska få genomgå samma process. Förutom att alla medarbetare då får en tydligare bild av sina drivkrafter och ambitioner så blir också företagets värderingar mer framträdande.

– Även om bolaget består av många olika typer av människor med olika riktningar så kan du hitta några röda trådar på samma sätt som med en individ. Det blir spännande ur ett leverantörsperspektiv och framtida arbetsplatsperspektiv, säger Jon Carvell.

Inte bara hårda resultat

Han vill skapa företag där det är roligt att jobba och som fungerar som karriärfabriker för människorna som söker sig dit. Därför blev han glad när hans professionella pitch innehöll formuleringen att han är en personlig ledare som bygger och expanderar bolag, och att det är roligt att jobba i hans företag.

– Jag tror inte bara på att vårda personal, utan att det är A och O för att skapa effektivitet, glädje och energi. Att folk ser min ambition att bygga företag där det är kul att jobba är viktigt för mig. Det enskilt viktigaste som jag kände när jag fick de här papperna i min hand var att inse att det har nått ut till människor. Det ska jag förvalta och fortsätta att vårda.

Det faktum att han själv fick svara på samma frågor som de 15 personerna i referensgruppen tycker han var en viktig bit.

– Jag hade en hyfsad bild av hur jag uppfattades men det visste jag inte innan. Tänk om jag hade haft fel? Om min självbild hade varit skev hade det varit bra input att få reda på att jag inte förstått hur folk uppfattat mig, säger han.

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.