Våga prata om försäljning

Våga prata om försäljning
Anders Pauser, chefredaktör Vd-tidningen.

Att utveckla och börja marknadsföra nya produkter är bland det roligaste som finns. Jag har själv de senaste månaderna arbetat med att utveckla en ny konferens som vi nu är i full gång med att sälja – Vd-dagen den 26 september. Det här ett skräddarsytt arrangemang mot vd:ar och ska precis som Vd-tidningen, vara en verktygslåda för att få jobbet gjort på ett bra sätt som vd. Skillnaden är naturligtvis förpackningen; vi kör på Grand Hotel i Stockholm och här kommer man ha en jättebra möjlighet att träffa andra personer i samma tuffa roll. Hittills har intresset varit stort och många har anmält sig. Ser själv fram mot konferensen och att där få möta våra läsare.

Men lika spännande som det kommer att bli då har det varit att bygga programmet och att fundera på vad som en vd är intresserad av. Jag har bland annat med nöje lyssnat av mitt nätverk av vd:ar för att få bra inspel till programmet. En självklarhet för mig var bland annat att de skulle vara intresserade av försäljning. Döm om min förvåning när en vd i en större offentlig verksamhet med många kunder absolut inte tyckte att vi skulle tala om försäljning, underförstått att det var lite fult. När jag kontrade med ordet kundvård så tyckte han att det lät mycket bättre.

Utan att gå in djupare i ett resonemang kan jag bara konstatera två saker: Det verkar vara så att vissa fortfarande tycker att försäljning är fult, inte oväntat i offentlig sektor. Men också att det finns en viss klarsyn i resonemanget då utvecklingen på försäljningsområdet går mot komplexare affärer där säljaren måste vara allt mer kund- och serviceorienterad. Men jag tror ändå att man måste våga tala om försäljning för det finns ju en direkt koppling till hur framgångsrik den är och hur lönsam en verksamhet är.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.