Andreas Stranne är skatterådgivare på PwC:s kontor i Göteborg och har varit delaktig i undersökningen. Han lyfter framför allt upp skillnaderna som framkommer mellan olika delar av landet. Exempelvis visar undersökningen att
Undersökning: Så påverkas företagare av konjunkturläget
Konjunkturläget
PwC har tillsammans med Kantar Sifo undersökt hur svenska företag påverkas av konjunkturläget. Topplistan innehåller välkända utmaningar – men skillnaderna är stora mellan olika delar av landet.

Svenska företagare kämpar mot olika utmaningar. Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
- 43 procent bland företagare i Småland, på Öland och Gotland uppger att de påverkas av höga elpriser medan endast 15 procent i Stockholm ger samma svar.
- Bland företagarna i Övre Norrland anger hela 36 procent att svårigheterna att rekrytera rätt kompetens är det största hindret medan endast 11 respektive 13 procent svarar det i Stockholm och Sydsverige.
- I Övre Norrland och Stockholm är minskad efterfrågan den största utmaningen, 39 respektive 38 procent.
- Flest företagare, 27 procent, som utmanas av en svag krona finns i Göteborg.
Målsatt hållbarhetsarbetet?
Att det är geografiska skillnader kan bottna dels i att företagsstrukturen ser olika ut i landet men även demografi och infrastruktur kan vara orsaker till att förutsättningarna och därmed utmaningarna varierar, menar Andreas Stranne.
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


