Det är undersökningsföretaget Ipsos som årligen genomför Nation Brands Index (NBI) där man mäter styrkan i 50 länders nationsvarumärken. Studien bygger på enkätundersökningar med 20 000 respondenter i 20 panelländer, däribland Sverige, som får svara på sammanlagt 23 frågor inom de sex kategorierna export, samhällsstyre, kultur, befolkning, turism och immigration/investeringar.
Sverige på topp-10-listan över starkast nationsvarumärken
Varumärke
Sverige som varumärke står sig starkt. I Nation Brands Index 2020 hamnar Sverige liksom förra året på plats nio av 50 länder. Den svenska coronastrategin verkar heller inte ha påverkat den positiva Sverigebilden, visar undersökningen.

Svenska coronastrategin har inte påverkat Sverigebilden negativt. Foto: Stock Adobe.
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
VD-tidningen premium
Läs vidare – starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
USA och Frankrike faller
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