Det finns fler utmaningar för kvinnor som driver företag vilket behöver åtgärdas menar Sinfs vd Sanna Arnfjorden Wadström som själv varit företagare. Hon menar att en ökad mångfald skulle skapa en maximerad tillväxt och det finns en stor outnyttjad potential i kvinnligt företagande.
Sverige i botten – dags att öka kvinnligt företagande
Affärerna
Sverige hamnar i bottenligan i EU när det gäller andel kvinnor som driver eget företag. I fjol startade hälften så många kvinnor företag i Sverige som män.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
– Det är viktigt att satsa på ett ökat företagande hos kvinnor eftersom vi på så sätt får fler företag. Det innebär både fler arbetstillfällen och en större variation av företag, vilket gynnar svensk tillväxt säger Sanna Arnfjorden Wadström.
Behöver en puff
Hon identifierar flera hinder som kan påverka kvinnors vilja och förmåga att starta och driva företag. Hon nämner bland annat att kvinnor ofta behöver en ”puff” för att våga ta steget, och att många tycker att det kan vara svårt att lyfta sig själv inför andra. Här är viktigt att ge kvinnor mer självförtroende för de kan ofta mer än de själva tror. Kvinnliga förebilder är oerhört viktiga för att inspirera och engagera. De kan öka självförtroendet hos unga kvinnor, förklarar Sanna Arnfjorden Wadström. Men hur kan vi hjälpa fler kvinnor att ta steget och starta företag?
Sanna Arnfjorden Wadström föreslår följande konkreta åtgärder:
- Lyfta fram kvinnliga förebilder.
- Börja med utbildning tidigt.
- Skapa mentorskap.
- Ofta är kvinnor själva sina egna största kritiker medan män tar för sig. mer. Det är viktigt att bygga nätverk av kvinnor och män som stöttar och också våga välja bort dem runt en som trycker ner en.
- Sträva efter jämställda styrelser.
- Erbjuda stöd och coachning.