En ny undersökning från Nordea visar att svenskarnas julbudget växer, efter att har krympt tre år i rad. I deras julundersökning, som Verian utfört, syns en mer hoppfull och ljusare syn på framtiden. Den genomsnittliga julbudgeten har ökat med 13 procent från förra året – till 6 769 kronor.
Svenskarnas julbudget ökar – julhandeln väntas omsätta 24 miljarder
Affärer
Efter flera år av sparsamhet har svenskarna tagit på sig spenderarbyxorna i jul. En ny undersökning från Nordea visar att julbudgeten ökar med 13 procent. Samtidigt förväntas julhandeln omsätta 24 miljarder kronor enligt Svensk Handels prognos.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Strategiska artiklar med tips och analyser.
- 6 fullmatade magasin årligen.
- Tillgång till premiumnyheter på vdtidningen.se.
- 100 procents fokus på vd-rollen.
Mer än hälften av budgeten, 3 865 kronor, går till julklappar, en ökning med 9 procent jämfört med 2023. Den största procentuella ökningen gäller dock andra julkostnader som mat, pynt och gran, som stigit med 20 procent.
Anders Stenkrona, privatekonom på Nordea, förklarar att ökningen troligt beror på att inflationen har avtagit och räntorna har sänkts – något som ger hushållen en känsla av att ha mer pengar till förfogande.
Stockholmarna spenderar mest
Enligt undersökningen är det stockholmare tar fram den stora plånboken inför julen. I år planerar de som bor i Stockholmsregionen att lägga 7 380 kronor på högtiden, 9 procent över snittet. Sydsverige har den lägsta budgeten på 5 867 kronor, 13 procent under snittet.
Anders Stenkrona ser att hushåll med högre inkomster satsar på finare pynt och mat, medan de med lägre inkomster prioriterar julklappar. Trots detta minns svenskarna främst julstämningen, gemenskapen och familjen snarare än klapparna från tidigare jular.
Svensk Handel: Julklappshandeln väntas omsätta 24 miljarder
Svensk Handel har släppt sin julrapport för julen 2024. Årets prognos är högre än föregående år och svenskarna väntas spendera 24 miljarder i julhandeln. Prognosen indikerar också att den totala volymen varor som säljs under årets julklappshandel kommer att öka jämfört med förra året.
För flera handelsföretag är julhandeln avgörande för ett framgångsrikt verksamhetsår. Viktigast är julhandeln för leksaksbranschen – som förra året utgjorde en femtedel av hela årets försäljning för branschen.
Kinesiska onlinejättar och återbruk bland klapparna
Fler och fler handlar julklappar online. Sedan pandemiåret 2020 har nätet tagit över och toppar nu som inköpsställe för julklappar. De kinesiska onlinegiganterna Temu och Shein har slagit sig in på e-handelsmarknaden och i år uppger nästan en femtedel att de köpt julklappar från företagen. Detta trots larm om tvivelaktiga arbetsförhållanden och farliga kemikalier i produkterna.
– Vi har under lång tid påtalat farorna i de kinesiska onlinegiganternas framfart, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel, i ett pressmeddelande. Svensk Handel kommer alltid främja fri konkurrens, men sker den inte på lika villkor kommer vi vara de första att påtala detta. Utöver att svenska jobb och företag står på spel innebär varje köp en potentiell säkerhetsrisk för konsumenterna. Vi hoppas att folk väljer att handla med hjärta och förnuft i år.
Samtidigt ökar intresset för second hand och återbruk och en av fyra uppger att någon av klapparna under granen kommer att bestå av en second hand-produkt.
– Även fast allt fler handlar via onlineplattformar från tredje land ser vi också samtidigt hur fler väljer att handla mer hållbart. Vi tror att betydligt fler paket under granen hade kunnat vara inköpta second hand om regeringen gjorde slag i saken och sänkte momsen på second hand, säger Maria Mikkonen i pressmeddelandet.