Svenskarna vill fortsätta att arbeta hemifrån

HR & Arbetsmiljö Hemarbetet är här för att stanna. Idag arbetar 35 procent av svenskarna hemifrån fem dagar i veckan och 22 procent säger att de i framtiden vill arbeta ännu mer hemifrån. Det visar en ny undersökning från Velux som belyser svenskarnas attityder kring hemarbete, vilka utmaningar och behov som finns för att skapa det ultimata hemmakontoret. 

Svenskarna vill fortsätta att arbeta hemifrån
Att hemarbete har blivit, och kommer fortsätta vara, det nya normala blir tydligt i Velux undersökning. Foto: Adobe Stock

Vi spenderar mer tid i våra hem än någonsin förr. Velux undersökning visar att en av fem (21 procent) hemarbetare har övervägt att flytta till ett nytt hem som bättre möter deras behov för hemmajobb. Lika många har faktiskt flyttat, eller har övervägt att flytta, till ett helt nytt område som passar deras behov för hemarbete bättre.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.

Att hemarbete har blivit, och kommer fortsätta vara, det nya normala blir tydligt i Velux undersökning som visar att nästan en av fem (19 procent) hemmajobbare tycker att ett hemmakontor är ett absolut måste när de letar efter nytt boende. Det rankas högre än ett hemmagym (5 procent) och lekrum (4 procent). För svenskarna är vardagsrummet det mest populära rummet för hemarbete (24 procent), medan vissa har ett dedikerat kontorsrum i sitt hem (21 procent) och andra arbetar mest i köket (14 procent). Nästan hälften av hemarbetarna (44 procent) har optimerat sina hem för att underlätta hemarbete, varav 33 procent av dem har spenderat upp till 24 000 kronor på renovering och 65 procent har spenderat upp till 60 000 kronor.

aWqWRy9PiZ0QJG+HTYZjfThm+QdvVpOQTs5iTVqiBn9LXFR+R9rQ0MMcQY3Fm5MJx0TXd86fbSlCLXPlEpPEsHR3xPyDtBE47cvJ1oASf7YQrjLhVmEy9Et9AT7S7TcxFLlRxxapw+6LVZmNgX8Sl96IU5I0RGBDzUopSHG6GRpi1bMk+/F6tU+GUiSos341GbsbeEEloPDBY4tLcWDeEJ8xgHpvodCAQDeMaOSptV8ZTDAxGnco8TK6UVunc1hCps4yNWwxucfsNOllJObpnK+dk+nVJ9gOoQYguLxNFziUZp2EhibEjQhKJPDduxEW2+zRDXPQI1ZMo6JWBYFZOwCwa2U+ro8QqzMHbInF2Yc3+lLbL4WOdcE7dSIJIDR8Eo7zmY/8G9b30Scg+MjJYVy5DwKBdz1L/0LHpU5d8FB06HSoOmL3xLFT1A4Jw31bfpVc3uKxg5H4Yic1Zu+PBKZ4GRgOR3TiSVOKT18Kny1L2WW3Qwwq/A/6HhQc83918086Av5K0SZwi9uBa49plb22Y3xX+fUO52yn4K2ig5e/M98pr1QI1sW8hhsZh1F2PiYkdCVJMF1qCTU7x3X6bTEKCj8hVjl/oatPTl3GTpU/URu0KCZSMu5AhRLqM2rNujaecKDTGA0QB+PtirHRtl42z/nE7FAK7odEwGlxOc+vWFmS5I/YE9Bsve5dQNwLrTNtYtt848enRMofbQVQM8zOvFnDgxyB9KE2bXhNy57znKre90ZnntF/YZ3l2MgvBB2WVVLyp4eBv3qdi6ZxkmpEvPNB9FNQ/NMEI4BVOQ2WVrG0EpK+2SU4XZX529/cVeSJXHC6uzT1Dii/x0+uk5vtSfA/tDhAV+fjSCiuLqzDDwa0o7kzMHAQ+SRo4XJwnP0DjjdVfhIx11k1FjJKlHC/b6qmWqBGTjkIrIkCBgzlpkqduICdjtbj9NkaaFxmh0K0bvY2UKi4BzffHxU86lWX6HoSdsCp4PHU8VBppwFCzkmd1CcHiLKPE53NDnNU+U3u65tbgI4ee3zJVCyjDwRS8klU34csIjTGinSFp2+ZLFsxNbb3nz3mH8ZsStYCswZyuCXesmHnkrRU55oTXxb+RDbVFBOj7smxus7VHUFgwCxSy/mgeH9DVqk/CjBoU2JNedhVRY6GTmnDPqOWTs/Gs9Q++Lfkhx/gvvWBLje6DPqdIAdJtQZsy1g4E1V+CjQJtEApW4gd5LxUJZdZObLbEQCNFt91ETj6XTiEEw5sr1kmd5T7ljvTEvgW7QCyseQZ0j04Z6YQfsMf0KHXqBwhBov16hAf9gZdJFQhTIImlxUyxjDaegj1OFptpVtyogQFmWngkk0n+GPb2z/Vn8ZeBN5+9jKYEc2BRUnSSpwrFG+9fMrE/cYO3W57n7Q6CejUcHbL7damFmXH+P4L2WfUjFZAZBGhZ/dcPofvjyr009kU1UlW/JKp4iJEno/QutaquAFfFDBORPJSO8VFjc/Aa4qoX9cgCsMiXSeFmhsGadRuuTakyW5HxDs0MpB8KUH9PkiJ3dbR5mHBYpQfPUiZE7NcesD+hOY5oL0u2x+JTaixJ+L17WL9+PKjKaAKHmibZ3r4B+l4rhM40+3+8b3EJBp2ArDIMu7/PvSW3WXK+so6Ht2XpnttDGLGwCQTOPlUxerFNpmvasO5fJ/mXZ70BTAD3rsXlWvaGEK5T0VviRj6c8mGVleV7nQkC/Ydb2Ylldc/zVGXu2szsTUjsR0RrN711uKzD7A9fV2riN+35dG3P+XAK8nJ4/JVXerQUxITNKXUghvz3v3Xb8PV6QGqQyu7R4KLZmbTCnHySy5hmrFIrIpbklptPQGas3CKA/HsQdx9DAuUt0uEFfAPx4++1aswWxKdFqsK4642tYi6rPnFhcgyJMiDSzHVftQPdLznCaJ6zS0JVQj0XuZsoUkYke3w6eTSY1TaIqVLJ3iMqCj4KxzKW95OAhUcDM3eicWTutT+cilxE56TPjSGPHBu0PlKzZrLFdloGVxUgRD+bE2/wYuzMMMfldJlvCQwffBoSxr0cxOqPpXUkugrFZjfj3JKd/1HA8ia9Qi7MVTozSjyQNeobq+UBaU67Xf5/6l0fm+AmYumdeZLX1xWp/e6MV46fZ8JkNYHfjVjHdsHD60WNhMjXh5D/cbaoxwTxyz7/ViX31j0QE01Hif3AtgtRHPCovb0QrWPQ03/U2d/c01G4VX/GtWuTes6NZAKOzTQiV4SB/ZPjyaW7UMzCCFCytr6C7A09oDlbNGdKm27Fj91532xF3Z/YxWkofXW7Z4Vz8bHLmilCNOuN8rVoD3lzhTer4JP40XMHW1NzKzSyhVXzyAmZgOhfdlAiyNMl6o5GpRKe+01VvXiJZmfPaKB2EMFYqLMMgVBlC+PHBad2JhJed+LjdMPqLIh6OFHxSh9FM22LXe8/mUAxFbdAzHVNm69gaJCOzfcJXGMLkVbGO+ClQy99m9t78u3+5yIgVY6g6aqkz10GHFFfBAhgiP77wNzSQi9WFdsOZTBES4AfItcW934F5xfzTH0oDfx8Lgacdi/+XWstC/mtOsLR/w9PHhjk0YA7LGZtUtAjmIOW5doqO2qmtgg1KnW+i6XnmOGmgSe0jYDHaU4dXndEJfLzrFYd+E5p6lJYYmlWsouguhgixNVsIliB42vJ/Viqt8+jMAJaMVfv2t0N6MftGFRY8vuV59+t3/gZGd4FteLwUEPM8OZXUGww82zfMAio8mra6wG9wF1IGqw2I7B+doLUWFRpsUL8HvOL/gu/bPKRyOZoK5ap1dEf8YFbWMr1llvkt1ve+tBUB3qB00swhHravQziBSOyOFcnKO3NfuK36ur2uL7nEAmuhwjfpqmIbXmLHAPzH0uh0IeKi8h/vMnEP1nw3mnTmwBpnaynAXwFUkvHTs9Q+XD098vnGbFcKH3/HB/mW5sSWJNhR2Cb7tXwcJO86nA1010E4cmXN6ytCYClthY3WIDVJC3pgGuMa72lkvHvehMug4Sk3FTu/84Tk3mayN1uGQNbuAQYpiuRrg8IKpCT+xKVntfDXq7pouXEZ0IfNyGfY6kfIjPs03h6N5KD2qBNk3yl/dyFt2auvu2b5y3cgU5I3vsT8MlqVfariwEPa5ZVhSXUTLaa+yS3OyV/RtU5LfBgJwvWOdJDtZEJtJWw4MccTRRb9R50r4u3nHtFtIVfhbtjmH5kCWHkGpa3ylyiyBRFTV+YAD6pAqmzlaPGOSXmN1GwVAiQZ14Pr39FZIOaz3r/WoOM+8dYhiylt/sMyGD3ISCtYsBfG2Z4V5KkQfhPmTn9Hfp/jYtSwlflILAYkmn/Ho8EqlP4yRhjGL+Q6Bz9MQNJwzTnogj7qZ/vVfGVRcfebMmjw3hpAomXSgLH4rf8iNNXZtDKapLPecmnOEQcUKUwiZG7FoTxA51Qc72CgVrCg346tcLlh5z84gHCm5U4C69QjvrjAo6Yddvka1HvyL1pyjsgNqSsvHkH1n3mFnUBw2djp6T/2dW8PXpsxR37trSCv0QeX0uNmnqDzuxzC6B1WvXifFFCzp4l1Tu5DoVBf7wTyCMHWWmur06hyvOc1lOLtdPtm/5Z7jmnS+tLVfYhg3J4Mmch2SwQUxwM2O7IRmw3LjZwzCH0+QaDYIjWp4UcDND+gYxRWm3wzRSqE5mMnxOceUJSQufigIbAF431/+B3vDMAHTAhuabZnL5vmvSHHB0JzsMQMskmRPgeJOluWJJxtQCVLO9PvmkNALTZwPk1LWbNExirzrNUCl+Aic07C3B1uNQbwfI418w0ypHO8M4jda5iNlsmtx1NQrDiicdLpAfO/q8bJyIFJYS1NGVqBY8DyYM9jBDETgYp0Z9ALy/SV7apiWU5vMuMXoDWE/Gn68i/UbpD5FTkg7j2ludItuave56L9eQgw/WGbYf8GH2fRNDyxn2sfJLSaLY/KfSAo5XckyI+PEHloYWDPQlRXpufUQkT1BC7Km8tkBDH+THlKUNQK5ra0uJIQlrCtWVThcURrNcGdGTGaUt4uqyw/bfoDq3wmoT8dUGfNobhUkas/1huWzyXdXIYH9I7SyJMQq2JuJR8ZqD/d+RMi2wTUkAJ9JUFMQVMp5O8enSa50Yrf5URSxQMBztCJq2Pfo5YzsYegk/8U+5BombhnDxDbMJdaRSBKKQKbqKXFaHFW6Wml8eYxqjPnJ+f/r8kfoUYs54W++Roh9b/wVoyF11JogsD/+7fY/DThz9exANclwtcojwo1ufjYruTnyjqy0P

Blogg och krönika

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.

Det senaste