Slipa skillsen – här är de bästa nätverkstipsen

Börjar du svettas vid blotta tanken på nätverkande? Se till att hitta vattenhålen, var beredd på att ge och ta kunskap och bli en mästare på att säga tack och adjö.

Linda Moberg och Mia Collin, grundare av Business In Heart, har startat flera kvinnliga affärsnätverk runtom i Sverige. De har alltså minglat sig genom landet för bättre business och vet att det kan vara svårt för en gröngöling att hitta rätt på den sociala arenan. Här är deras bästa tips:

Tio tips

  1. Förbered dig. Ta reda på vart du ska, vilka arrangörerna är och vilka som kommer dit. Vad vill du få ut av affärsminglet? Knyta kontakter, nya ideér om ledarskap eller input om att skapa nya affärsmodeller?
  2. Lyssna av rummet. Gå in i rummet, titta på vilka människor som finns där. Börja med att ställa frågor och lyssna noga på svaren. Då får du en känsla för hur du ska presentera dig framöver för att få bra utväxling.
  3. Hitta vattenhålen. Var samlas deltagarna? Är du lite osäker känns det alltid skönare att hitta hålen där det är lättare att träffa folk. Kaffebordet är ofta populärt. Vid vattenhålen är det också lättare att avsluta samtal.
  4. Återkoppla till arrangemanget. Har du gjort läxan i tips nummer ett, är det lätt att prata om företaget som bjudit in och hur ni kom i kontakt med nätverket. Det är alltid proffsigt att vara påläst.
  5. Förstora in upp det. Var inte så rädd för att ta kontakt med människor. Kliv fram och säg hej jag heter…, vem är du? Fråga hur den andra kom i kontakt med nätverket. Det behöver inte vara svårare än så.
  6. Våga lämna samtal. Hamnar du vid en person som är nervös och klamrar sig fast är det bara att säga: ”Det var jättetrevligt att prata. Ikväll är det mingel och jag skulle vilja prata med fler, vi byter visitkort.” Eller så öppnar du upp för en tredje person, väntar tills samtalet är igång och går sen vidare. Ett annat sätt är om du träffat någon som personen du pratar med skulle ha nytta av att träffa. Introducera dem för varandra!
  7. Ge och ta. För att få något måste du också ge. Det kan handla om att ge uppmärksamhet för att få tillfälle att presentera dig själv. Långsiktigt måste du också visa att du är beredd att öppna dörrar för andra och sprida kontakter. Kom ihåg att det är stor skillnad mellan att utnyttja och att nyttja. Nyttjandet bygger på nyfikenhet, utnyttjandet är väldigt egocentrerat.
  8. Håll det du lovar. Följ upp om ni har sagt att ni ska höras. Och har ni bestämt att ni ska ses på ett annat mingel, en konferens eller liknande – kom dit eller meddela! Annars saboterar du ditt varumärke.
  9. För bok. Notera datum och annan information på visitkorten du fått. Du vet aldrig när det kan komma väl till pass. Det är otroligt effektivt när du ska ta kontakt igen.
  10. Använd visitkort. Det är ett smart sätt att utbyta kontaktuppgifter. Lätt att ta med sig, lätt att dela ut. Men det finns även andra sätt: Facebook och Linkedin bland många andra. Men underskatta inte det fysiska mötet, handslag och ögonkontakt påverkar mer än ett nätbaserat möte.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.