– När jag är ute och pratar om GDPR så börjar jag alltid med att understryka möjligheterna till att skapa affärsnytta. Ett företag som blir bäst i klassen på regelrätt personuppgiftshantering kommer att vinna sina befintliga såväl som potentiella kunders förtroende, säger Hampus Löwstedt.
Förordningen, som börjar gälla den 25 maj, syftar framförallt till att stärka skyddet för behandlingen av enskildas personuppgifter. Det innebär exempelvis att företag måste informera de personer vars uppgifter läggs in i ett kundregister.
– Det grundläggande med GDPR är att alla länder inom EU får samma regler för hur enskilda individers personuppgifter får behandlas. Jag brukar understryka att GDPR inte är ett förbud mot att behandla personuppgifter, utan snarare är en handbok för hur man ska behandla personuppgifter, med vissa undantag, konstaterar Hampus Löwstedt.
Han fortsätter:
– Många värnar om sin integritet, och om du kan visa på ett ansvarsfullt agerande med personuppgifter, ja då kan det bli just den faktorn som får en potentiell kund att fatta beslutet att köpa en tjänst från ert företag, istället för en konkurrent. Som företagare kan du alltså skapa en konkurrensfördel genom att vara compliant. Kunder med stort förtroende är dessutom mer lojala och kan vara otroligt viktiga ambassadörerna för ett företag.
Men den potentiella affärsnyttan stannar inte enbart vid möjlighet till en växande och lojal kundbas, det sträcker sig väsentligt mycket längre – hela vägen fram för den som överväger en bolagsförsäljning.
– För den som är på väg att sälja sitt bolag och letar investerare så kommer det att vara guld värt i investerarens ögon om ni i en granskning av bolaget kan visa upp en god personuppgiftshantering. Det innebär en god försäkran om att bolaget inte riskerar att åläggas framtida sanktionsavgifter, avslutar Hampus Löwstedt.