Merparten av de 1000 svenskar som intervjuats om sin jobbsökningsupplevelse skulle inte rekommendera en vän att söka jobb på arbetsplatsen som de själva sökt till. Så var det även när Wise Professionals ställde frågan 2014, men nu är det fler som är negativa. Företagens rekryteringsprocesser lämnar allt fler sökande med en bitter eftersmak.
Undersökningen visar att:
– 69 procent väljer att inte köpa varor och tjänster från företaget efter en negativ söka-jobb-upplevelse.
– 76 procent kommer definitivt att köpa mer varor och tjänster från företaget efter en positiv söka-jobb-upplevelse.
– 93 procent tycker att responsen vid jobbansökan är viktigast i rekryteringsprocessen och 90 procent anser att den påverkar deras syn på varumärket.
Det brittiska telekomföretaget Virgin Media gjorde en analys av sin rekryteringsprocess 2014 och insåg att de hade förlorat 7 500 kunder och 4,4 miljoner pund i intäkter på grund av att kandidatupplevelsen inte var tillfredsställande.