Rekrytering som ger bitter eftersmak

Affärerna De senaste tre åren har söka-jobb-upplevelsen försämrats. De flesta som söker ett jobb behandlas på ett sätt som gör att deras syn på företaget försämras. Det visar en undersökning som rekryteringsbyrån Wise Professionals gjort i samarbete med undersökningsföretaget YouGov.

Rekrytering som ger bitter eftersmak

Merparten av de 1000 svenskar som intervjuats om sin jobbsökningsupplevelse skulle inte rekommendera en vän att söka jobb på arbetsplatsen som de själva sökt till. Så var det även när Wise Professionals ställde frågan 2014, men nu är det fler som är negativa. Företagens rekryteringsprocesser lämnar allt fler sökande med en bitter eftersmak.

Undersökningen visar att:

– 69 procent väljer att inte köpa varor och tjänster från företaget efter en negativ söka-jobb-upplevelse.

– 76 procent kommer definitivt att köpa mer varor och tjänster från företaget efter en positiv söka-jobb-upplevelse.

– 93 procent tycker att responsen vid jobbansökan är viktigast i rekryteringsprocessen och 90 procent anser att den påverkar deras syn på varumärket.

Det brittiska telekomföretaget Virgin Media gjorde en analys av sin rekryteringsprocess 2014 och insåg att de hade förlorat 7 500 kunder och 4,4 miljoner pund i intäkter på grund av att kandidatupplevelsen inte var tillfredsställande.

Bloggen

På nytt jobb

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
VD-tidningen

VD-tidningen Premium

Med fullt fokus på vd-rollen.
Full tillgång till strategiska artiklar med tips och analyser.