– Förr var allt mer fast, människor arbetade en längre tid på sina arbetsplatser, hade sin anknytning och man utförde jobbet på sina kontor. Då var också den primära kommunikationsformen ett telefonsamtal vilket förstås påverkade utformningen av telefonlösningar och operatörernas prislistor. Men det har förändrats och vi ser att många trots att de är upplysta inte hänger med, säger Daniel Henriksson, Chef för operatörsrådgivare på Office Management.
Ökad datatrafik ökar telefonikostnaderna
Digitalisering & IT
Sättet vi arbetar på har förändrats mycket under de senaste decennierna. Förr var kontoret den självklara arbetsplatsen, alla hade en fast telefon på sitt skrivbord eller i mer modern tid en mobiltelefon som primärt fanns till för att ringa. Nu när arbetsformerna blir allt mer flexibla påverkar det behovet av telefonilösning och ökad datatrafik ökar telefonikostnaderna.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
Smarta mobiler har ökat datatrafiken ofantligt mycket. Det har gått från megabyte till giga-, zeta-, och yottabyte. För många innebär denna förändring att månadsräkningen blir större och större, eftersom det är svårt att hålla ordning på kostnaderna för just datatrafik. Det finns hundratals abonnemangserbjudanden på marknaden, och de ändrar ofta form


