Ledare Vd-tidningen nr 1 2020:
Vill du sticka ut?
Är det viktigt att ha ett starkt personligt varumärke som vd? Och hur gör man för att lyckas med att skapa ett sådant? Vi ställde frågan till välkända Azita Shariati, tidigare vd för Sodexo och numera för sjukvårdsföretaget Anicura. Ja, är nog svaret på den första frågan. Genom att bli en välkänd frontfigur har hon lyckats med att göra företaget synligt. Att det sedan är parat med ett bra ledaskap har lett till en rad utmärkelser som ”Årets chef”, ”Årets superkommunikatör”, ”Sveriges bästa chef” etcetera. Sedan kan man kanske fundera på om inte hennes kommunikationsförmåga gjort att företaget och hon själv blivit så synliga att media fått ögonen i ännu högre grad än annars varit fallet och det i sin tur lett fram till fler utmärkelser än i en annan situation. För syns man inte så finns man inte, för att nämna en gammal devis.
Nu tvivlar jag inte ett dugg på hennes duglighet, men genom att, som hon säger, bara vara sig själv, vara rak och tydlig, och visa vad hon står för har hon byggt ett mycket starkt personligt varumärke med hjälp av exempelvis sociala medier och fokus på frågor som är viktiga och berör, bland annat mångfald i företags styrelser.
I intervjun är hon noga med att understryka affärsnyttan med att bygga ett personligt varumärke och att agera kring exempelvis mångfaldsfrågor. Det har, menar hon, bidragit till ökad lönsamhet. Så att synas, kommunicera väl och stå för saker är i förlängningen lönsamt.